Daniel Dalnoki

1. Fiolin

− Første gang jeg hørte Oslo-Filharmonien blir stående som en av mine største konsertopplevelser. Det må ha vært rundt 1980, og det var den russiske dirigenten Svetlanov som dirigerte Tsjaikovskijs sjette symfoni. Oppdagelsen av live orkestermusikk på dette nivået ga meg gåsehud og bakoversveis, og jeg tenkte at dette måtte jo være en drømmejobb!

Daniel Dalnoki
  • Ansatt: 2013
  • Født: 1965 i Halden
  • Utdannelse: Har hatt som lærere Tore Hovland i Fredrikstad, Stig Nilsson ved Norges Musikkhøyskole og professor Günther Friedrich ved Hochscule für Musik Carl Maria von Weber, Dresden.
  • Annet: Vikariater i Staatskapelle Dresden under studietiden i Tyskland 1991-93, spilte i Bergen Filharmoniske Orkester 1993-95. Frilanser i flere norske orkestre 1995−2001, flere årsengasjementer i Oslo-Filharmoniens førstefiolingruppe og som gruppeleder for 2. fiolin i Den Norske Opera. Fast ansatt som 3. konsertmester i Den Norske Operas orkester 2001−2013. Prosjektmusiker I Det Norske Kammerorkester.

Daniel Dalnoki kommer fra Halden, og det første instrumentet han prøvde seg på var piano.

− Etter at jeg så og hørte en opptreden Arve Tellefsen hadde på TV, var jeg fast bestemt på å begynne å spille fiolin isteden, forteller han.

− Det ble en litt kronglete vei i et lite miljø, med noen avbrekk og litt slagverkspill før jeg endelig kunne satse ordentlig på fiolinen.

− Ga meg gåsehud og bakoversveis

Daniel studerte i Oslo og Dresden, har siden jobbet i flere ulike orkestre, og var en årrekke tredje konsertmester i Operaorkesteret. Han har vært ansatt i Oslo-Filharmonien siden 2013.

− Det gir meg daglig inspirasjon og glede å spille med mine kolleger som hver dag strekker seg langt for å oppnå kvaliteten som orkesteret har og skal ha i framtiden. Det er veldig tilfredsstillende å spille med så gode musikere rundt seg!

Hans første store opplevelse med orkesteret er av langt eldre dato:

− Første gang jeg hørte Oslo-Filharmonien blir stående som en av mine største konsertopplevelser. Det må ha vært rundt 1980, og det var den russiske dirigenten Svetlanov som dirigerte Tsjaikovskijs sjette symfoni. Oppdagelsen av live orkestermusikk på dette nivået ga meg gåsehud og bakoversveis, og jeg tenkte at dette måtte jo være en drømmejobb!

Inspirerende når nyansene kommer til sin rett

Daniel synes ikke det er like lett å trekke fram enkeltopplevelser som musiker i orkesteret, men det å spille i noen av de virkelig gode konsertsalene i verden har vært uforglemmelig.

− Det å få så god lyd i en konsertsal har vært ekstra inspirerende, for da kan man være sikker på at detaljene og nyansene kommer til sin rett og når fram til publikum.

Det er nesten like vanskelig å peke ut en favorittkomponist:

− De store opplevelsene kan komme på uventede tidspunkt av både kjente og mindre kjente komponister fra nesten alle stilarter. Men ett av de mest spilte sporene fra CD-hylla hjemme i stua er vel andre sats fra Brahms’ fiolinkonsert, med den herlige obosoloen i innledningen.

Fiolinisten har stor glede av å ta med seg nye publikummere på konsert:

− Det er veldig artig de gangene jeg inviterer folk som i utgangspunktet har litt høy terskel til å komme på konsert med Oslo-Filharmonien, og i etterkant uttrykker stor begeistring!

Når Daniel ikke spiller, er han så mye utendørs som mulig.

− Jeg drar på lange soppturer i skogen, eller holder bare på hjemme i hagen. Om vinteren er det gøy å leke i slalombakken!