Kristiina Poska © Kaupo Kikkas

Denne prisvinnende dirigenten har vært sjefdirigent for Flandern Symfoniorkester siden 2019 og er fra 21/22-sesongen 1. gjestedirigent for Latvias Nasjonale Symfoniorkester.

Kristiina Poska har det siste tiåret vært hyppig gjest hos europeiske orkestre som Orchestre National de France, MDR Sinfonieorchester Leipzig, WDR Sinfonieorchester Köln, Göteborgs Symfoniker, Radio-Symphonieorchester Wien, Estlands Nasjonale Symfoniorkester, Orchestre de Chambre de Lausanne, Münchner Philharmoniker, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Kongelige Stockholms Filharmoniske Orkester, Tonkünstnerorchester Niederösterreich, Camerata Salzburg, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Stuttgarter Philharmoniker og Tonhalle-Orchester Zürich. Hun er også ettertraktet på festivaler som Présences, Leos Janácek og Mozart-Woche i Salzburg.

Som operadirigent har hun nylig leder Carmen på Staatsoper Stuttgart og Bortførelsen fra seraiet på Semperoper Dresden, og har for øvrig vært engasjert på Komische Oper Berlin, Kungliga Operan i Stockholm, Den Norske Opera & Ballett, English National Opera, Finands Nasjonalopera, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino og Wiener Volksoper. Hennes nyeste innspiling er Beethovens symfoni nr. 1 og 7 med Flandern Symfoniorkester (Fuga Liberia 2020).

Førstegangs konsert-engasjementer i sesongen 1921-22 omfatter bl.a. Concertgebouworkest, Orchestre National de Lille, Aalborg Symfoniorkester, Hallé Orchestra og Minnesota Orchestra, og hun vender tilbake til Nederlands Filharmoniske Orckester, WDR Sinfonieorchester og Västerås Sinfonietta. På Staatsoper Berlin leder hun Tryllefløyten og på Opera Vlaanderen La Bohème.

Kristiina Poska er født i Estland. Etter studier i kordireksjon på musikkakademiet i Tallinn og orkesterledelse på Hoschschule Hans Eisler i Berlin ble Kristiina Poska finalist i konkurransene Donatalla Flick LSO (2010) og Malko (2012). I 2013 mottok hun Den tyske dirigentprisen. Hun har tidligere vært sjefdirigent for Capella Academica, kapellmester på Komische Oper Berlin og kunstnerisk leder på Theater Basel.

(Tekst: Marit Gaasland)