Kristian Bezuidenhout © Marco Borggreve

Kristian Bezuidenhout regnes blant vår tids mest betydelige og spennende utøvere på tangentinstrumenter – fortepiano, cembalo og moderne piano.

Kristian Bezuidenhout er jevnlig gjest hos ledende ensembler som Freiburger Barockorchester, Les Arts Florissants, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestre des Champs Elysées, Concertgebouworkest, Chicago Symphony og Leipzig Gewandhausorchester. Som spillende leder har han opptrådt med English Concert Orchestra of the Eighteenth Century, Tafelmusik, Collegium Vocale, Juilliard 415 og Kammerakademie Potsdam, og som solist med bl.a. John Eliot Gardiner, Philippe Herrewghe, Bernard Haitink, Daniel Harding, Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Giovanni Antonini, Jean-Guihen Queyras, Isabelle Faust, Alina Ibragimova, Rachel Podger, Carolyn Sampson, Anne Sofie von Otter, Mark Padmore og Matthias Goerne.

Bezuidenhouts omfattende og prisbelønte diskografi (Harmonia Mundi) omfatter bl.a. Mozarts komplette verk for tangentinstrumenter, som har mottatt Diapason d’Or, Preis der Deutschen Schallplattenkritik og Caecilia Preis; Beethovens pianokonserter med Freiburger Barockorchester, Bachs fiolinsonater med Isabelle Faust, Mozarts fiolinsonater med Petra Müllejans, Mendelssohn og Mozarts pianokonserter med Freiburg Barockorchester (mottok prisen ECHO Klassik), Beethoven- og Mozart-Lieder og Schumanns Dichterliebe med Mark Padmore (mottok Edison Award). Under utgivelse er Mozarts pianokonserter med Freiburg Barockorchester. I 2013 var Bezuidenhout nominert som Artist of the Year av Gramophone Magazine. I denne sesongen besøker han flere kjente europeiske kammerorkestre, Orchestre National de France og Essener Philharmoniker, fortsettter sitt nære recital-samarbeid med Anne Sofie von Otter og innleder nytt samarbeid med Voces 8 og Niek Baar.

Krisitian Bezuidenhout er født i Sør-Afrika, startet musikkstudiene i Australia og fullførte dem på Eastman School of Music i New York. Senere studerte han cembalo hos Arthur Haas, fortepiano hos Malcolm Bilson og continuo-spill og fremførelsespraksis hos Paul O’Dette. Sin store gjennombrudd hadde han på fortepiano, da han 21 år gammel vant 1. pris og publikumsprisen i Bruges Fortepiano Competition.

(Tekst: Marit Gaasland)