Oslo-filharmoniens kammerserie
Benjamin Britten
Heinrich Sutermeister
Stephen Sondheim
Eventyr og legender
Eventyr og legender
I årets første kammerkonsert inviterer vi til musikk som er skrevet til teater eller lyrikk med elementer av eventyr i seg.
«Alt vi trenger, er én ridder som er så sterk at han kan trekke sverdet ut av steinen. Da vil vi endelig få en konge igjen!» Benjamin Britten (1913-1976) skrev The Sword in the Stone til et hørespill for BBC Radio. Verket handler om den foreldreløse Vort, en klønete og klossete gutt. Han drømmer om å bli en ridder som drar på eventyr for å slåss mot drager, griffinger og kjemper, men som i stedet ender opp med å bli en etterlengtet stor konge – den legendariske kong Arthur. The Sword in the Stone forteller historien om Arthurs barndom, vennskapet med sin fosterbror Kai, opplæringen fra trollmannen Merlin og ikke minst oppdagelsen av at han faktisk er kong Arthur.
Middelalderballaden Sven Svane forteller historien om kjempen Sven Vondved. I motsetning til Arthur drømmer han ikke om å drepe kjemper, men foretrekker å spille harpe. Dette frustrerer hans mor, som mener at han burde dra ut og slåss med kjemper fremfor å klimpre på harpen. Han gjør som moren sier - han drar ut og dreper en rekke kjemper, trollkjerringer – og også sin mor – før han møter en vandringsmann som han utfordrer til gåtestrid: “Å hør nå min vandring hva jeg spørger deg og om du på de spørsmåla vil svara meg”. Disse gåtene har blitt kalt “halsløysningsgåter” og i det ligger det at vandringsmannen kan miste livet om han ikke svarer rett. Han svarer rett på alle gåtene og i mange versjoner av historien gir Sven en gullring til vandringsmannen som belønning.
Heinrich Sutermeisters (1910-1995) Serenade nr. 1 er hentet fra hans opera Den røde støvelen. Handlingen i operaen er hentet fra eventyret “Det kalde hjertet” av Wilhelm Hauff. Her møter vi Peter Marmot som jobber ved en kullgruve han arvet fra sin far. Peter er ikke fornøyd med å jobbe så hardt for livets opphold og leter etter en rask måte som kan gi ham rikdom og anerkjennelse. Når Peter så en dag møter en glassalv som gir ham tre ønsker, ønsker han seg først å ha like mye penger som den rikeste mannen i byen, før han så ønsker seg å eie en glassfabrikk. Ting går greit en stund, men uten kunnskap om hvordan han skal drive fabrikken ender Peter opp i gjeld. Da går han inn i skogen og møter den onde ånden Mikkel. Ånden tilbyr seg å hjelpe ham i bytte mot Peters hjerte. Peter slår til på tilbudet, men med sitt nye steinhjerte gir verken det å reise verden rundt eller å være styrtrik han noen glede, og han ender opp med å miste alt, inkludert sin kone som han slår i hjel. En angrende Peter søker råd hos alven og klarer å lure Mikkel og få tilbake sitt bankende hjerte.
I Eric Ewazens (f. 1954) God’s World opplever taleren noe hun aldri har gjort før. Hun føler en lidenskap, kjærlighet og økt verdsettelse av verden som er så kraftig at det føles som om hun brister, som om kroppen hennes ikke er i stand til å håndtere den mengden skjønnhet som finnes i verden. Diktet er hentet fra Three Lyrics of Edna Sain Vincent Milay, og Ewazen arrangerte selv de tre sangene sine for trompet og piano eller marimba.
Solfager i den norske middelalderballaden Solfager og Ormekongen må etter navnet å dømme ha vært en slående vakker kvinne. Hun er forlovet med kong David, men Ormekongen forelsker seg og legger en listig plan for å få henne. Han gir henne en bedøvende drikk, så alle tror hun er død og hun blir gravlagt. Mens hun ligger i graven går Ormekongen til henne og hun får valget mellom å bli liggende og dø, eller bli med ham. Hun velger å bli med Ormekongen, men kong David får greie på at hun lever, så han kommer etter og redder henne.
I 1960 skrev Stephen Sondheim (1930-2021) musikk til vennen og samarbeidspartneren, Arthur Laurents, sitt teaterstykke Invitation to a March, som er en slags omvendt Tornerose-historie. I stykket møter vi skjønnheten Norma, og hennes mor Lily som planlegger at datteren skal gifte seg med en kjekk og vellykket, men også kjedelig advokat. Norma sovner i tide og utide, spesielt når hennes utkårede diskuterer deres sikre og forutsigbare fremtid. Det er først når hun blir kysset av Adam, en ganske fattig og uambisiøs, men fri sjel. Fra da av er det en kamp mellom tre mødre - Adams mor på den ene siden og de to mødrene til det potensielle brudeparet på den andre.
Hva spilles
- Benjamin Britten The Sword in the Stone
- Trad. Sven Svane
- Heinrich Sutermeister Serenade nr. 1
- Eric Ewazen God's World
- Trad. Solfager og Ormekongen
Varighet
Medvirkende
-
Tom Ottar Andreassen
Fløyte -
Ingvill Hafskjold
Klarinett -
Fredrik Fors
Klarinett -
Linn Cecilie Sletten Ringstad
Fagott -
Inger Besserudhagen
Horn -
Brynjar Kolbergsrud
Trompet -
Audun Breen
Trombone -
Birgitte Volan Håvik
Harpe -
Heming Valebjørg
Slagverk
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 295 kr |
Honnør | 295 kr |
Student | 150 kr |
Barn | 150 kr |
Oslo-filharmoniens kammerserie
Benjamin Britten
Heinrich Sutermeister
Stephen Sondheim