Klassisk søndag på MUNCH: Sirkus og skøyerstreker

Munchmuseet
  1. L’Heure du Berger
  2. Quintet op.39
  3. Till Eulenspiegel Einmal Anders!, Op. 28
  4. Sextet
  1. Trond Magne Brekka Fløyte
  2. Min Hua Chiu Obo
  3. Fredrik Fors Klarinett
  4. Maria Flaate Horn
  5. Maria Carlsen Fiolin
  6. Bénédicte Royer Bratsj
  7. Cécile-Laure Kouassi Kontrabass
  8. Gonzalo Moreno Piano

Musikere fra Oslo-Filharmonien spiller kammermusikk inspirert av blant annet kaféliv, sirkusartister og en legendarisk spilloppmaker, av Jean Françaix, Sergej Prokofjev, Richard Strauss og Guillaume Connesson.

Jean Françaix (1912–1997) begynte å skrive musikk som seksåring og fortsatte med det hele livet – han ble en av Frankrikes mest produktive og populære komponister. Musikken hans er preget av nyklassisisme, sjarm og godt humør. Françaix skrev L’heure du berger med undertittelen “Restaurantmusikk” i 1947, som bakgrunnsmusikk til en kjent restaurant i Paris. Her kaster han et humoristisk blikk på kafémiljøets ulike typer: I første sats “Den gamle dandyen”, i andre sats “Pin-up Girls” (originaltittel) og i tredje sats “De urolige barna”.

Sergej Prokofjev (1891−1953) bodde i Paris da han i 1924 ble forespurt om å skrive ballettmusikk for en omreisende dansetrupp. Ensemblet deres hadde bare fem musikere – på obo, klarinett, fiolin, bratsj og kontrabass. Balletten bygde på et enkelt plott hentet fra sirkuslivet, men musikken er noe av det mest radikale Prokofjev skrev, og inneholder mange svært virtuose passasjer for musikerne. Danserne måtte melde pass, og komponisten omarbeidet materialet blant annet til Kvintett op. 39, som spilles her.

Richard Strauss (1864–1949) skrev orkesterdiktet Till Eulenspiegels lustige Streiche, “Till Eulenspiegels skøyerstreker”, i årene 1894–95. Musikken er basert på fortellingene om Till Eulenspiegel, en av de mest fargerike og uforutsigbare karakterene fra middelalderens tyske folkedikting. Versjonen som spilles her, Till Eulenspiegel einmal anders! – “Till Eulenspiegel, på en annen måte for én gangs skyld” – er en forkortet utgave for fem musikere, arrangert av den østerrikske komponisten Franz Hasenöhrl.

Guillaume Connesson (f. 1970) vokste opp i en av Paris’ forsteder, der han siden studerte komposisjon og direksjon. Som komponist henter han blant annet inspirasjon fra pop og filmmusikk, landsmannen Olivier Messiaen og de amerikanske komponistene Steve Reich og John Adams. Han skrev Sextour i 1998 for venner som også er noen av Frankrikes ledende musikere. Anledningen var en nyttårskonsert, og Connesson ønsket å skrive musikk som bærer preg av festivitas og lett underholdning.

Billetter

  • Voksen: 250 kr
  • Barn: 150 kr
Kjøp billett

Konserten inngår ikke i noe abonnement.