Debussy Stravinskij Mäkelä

Duften av musikk

Oslo Konserthus Konserten har blitt spilt

Klaus Mäkelä © Marco Borggreve

Duften av musikk

Klaus Mäkelä dirigerer Jimmy López Bellidos nyskrevne pianokonsert Ephemerae, som utforsker duftene – “døgnfluene" blant sansene våre. Claude Debussy og Manuel de Falla lot seg inspirere av spansk kultur i henholdsvis Ibéria og Den tresnutede hatt, mens Igor Stravinskijs Petrusjka bygger på russisk dukketeater.

Lukter er blant de mest flyktige inntrykkene vi tar inn i hverdagen, men de kan sette varige spor, skriver peruanske Jimmy López Bellido (f. 1978) om pianokonserten Ephemerae, som utforsker duftenes verden. Den er skrevet for den spanske pianisten Javier Perianes og er et bestillingsverk for Oslo-Filharmonien, London Symfoniorkester, Sao Paolo Symfoniorkester og Philadelphia-orkesteret. Klaus Mäkelä dirigerte urfremførelsen i London i februar 2022.

Claude Debussy hadde knapt satt sin fot i Spania da han skrev Ibéria, sin musikalske hyllest av landet, i årene 1905-08. Ifølge spanske Manuel de Falla traff han blink likevel: “Ekkoene fra landsbyene [...] de andalusiske nettenes berusende magi, den feststemte gleden til folk som danser til de glade anstrengelsene fra gitarer og bandurriaer ... alt dette virvler i luften, nærmer seg og trekker seg tilbake, og fantasien vår holdes kontinuerlig på vakt og blendet av kraften til den intenst uttrykksfulle og rikt varierte musikken.”

Manuel de Falla ble født i Cadiz i Andalucia, helt sør i Spania. I voksen alder flyttet han til Madrid, og det var der han for alvor ble interessert i flamenco-tradisjonen fra hjemtraktene. Siden flyttet han til Paris, der han ble kjent med blant andre Igor Stravinskij, Claude Debussy og den russiske impresarioen Sergej Djagilev. Balletten Den tresnutede hatt, med sterke innslag av tradisjonell spansk musikk og dans, var et samarbeid med Djagilev og hadde premiere i London i 1919.

Igor Stravinskij var helt sentral i suksessen til Djagilevs russiske ballettkompani i Paris. Balletten Idfuglen var en kjempesuksess ved premieren i 1910, mens Vårofferet i 1913 både var en musikkhistorisk milepæl og en spektakulær skandale. Petrusjka fra 1911 hentet inspirasjon fra tradisjonelt russisk dukketeater, og kombinasjonen av Stravinskijs fenomenale musikk, kostymer, koreografi og scenografi gjorde forestillingen til en kunstnerisk triumf. På denne konserten spilles orkesterversjonen av Petrusjka fra 1947.

Denne konserten spilles også fredag 30. september.

Hva spilles

  • Claude Debussy Iberia
  • Jimmy López Bellido Pianokonsert: Ephemerae
  • Igor Stravinskij Petrusjka
  • Manuel de Falla Den tresnutede hatt, Suite nr. 2

Varighet

Medvirkende

Bak notene

Med Sara Aimee Smiseth i Glasshuset (i Oslo Konserthus) kl. 18.30.

På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.

Billetter

Priser

Prisgrupper Pris
Voksen 170 - 560 kr
Honnør 170 - 450 kr
Student 170 - 280 kr
Barn 150 kr

Abonnement

Debussy Stravinskij Mäkelä

Oslo Konserthus Konserten har blitt spilt