Bilde fra Gamle Logens store sal

Ravel og Berio i Gamle Logen

  1. Introduction et Allegro pour harpe et ensemble
  2. Folk Songs
  1. Birgitte Volan Håvik harpe
  2. Stina Steingrim Levvel sopran
  3. Helen Benson fløyte
  4. Pierre Xhonneux klarinett
  5. Ingeborg Fimreite fiolin
  6. Arthur Bedouelle bratsj
  7. Johannes Martens cello

Den andre av sesongens kammerkonserter i Gamle Logen, Oslo-Filharmoniens aller første konsertarena.

På slutten av 1800-tallet lanserte den franske instrumentfabrikanten Pleyel en ny, kromatisk harpe. For å demonstrere instrumentets muligheter bestilte de i 1904 et stykke for harpe og strykere av samtidens mest berømte franske komponist, Claude Debussy (1862−1918).

Dette markedsføringsgrepet var så vellykket at konkurrenten Érard kopierte det året etter. De bestilte et verk for sin mer tradisjonelle harpemodell for å demonstrere at den var bedre − av en ung, lovende komponist som snart skulle bli like berømt som Debussy; Maurice Ravel (1875−1937).

Ravel skrev Introduksjon og Allegro for harpe, fløyte, klarinett og strykekvartett i løpet av "åtte dager og tre søvnløse netter" våren 1905. Både Érard og publikum tok godt imot musikken, som lar harpisten briljere på instrumentet. Og den er rik på mye av det Ravel er kjent for; gåtefulle stemninger, sofistikerte detaljer og blendende klanger.

Italienske Luciano Berio (1925−2003) var så vidt gammel nok til å bli innkalt til krigstjeneste under andre verdenskrig, men skadet armen første dagen, mens han lærte seg å bruke skytevåpen. Skaden var såpass alvorlig at han ikke kunne bli pianist, og han satset i stedet på komposisjon da krigen tok slutt.

Berio interesserte seg tidlig for de mest eksperimentelle retningene innen samtidsmusikk, som serialisme, aleatorikk og elektronikk, og regnes i dag blant de mest nyskapende komponistene fra 1900-tallet. I sangsyklusen Folk Songs er det imidlertid mer av sangbare melodier enn av musikalske eksperimenter, og den er kanskje hans mest populære verk.

I 1950 giftet han Luciano Berio seg med den amerikanske sopranen Cathy Berberian (1925−1983), som hadde en unik evne til å formidle musikken til Berio og flere av hans kollegaer. Berio skrev Folk Songs for Berberian i 1964. Og selv om de to skilte lag kort tid etter, ble musikken altså en suksess.

Berio hadde skrevet sine egne "folkesanger" siden guttedagene, og noen av hans egne får plass her også. Resten av sangene er fra USA, Frankrike, Italia, Aserbajdsjan og Armenia − landet Cathy Berberians foreldre kom fra.

Flere av sangene har et neddempet og melankolsk preg, for eksempel den armenske sangen Loosin yelav, om månen som stiger på himmelen, eller den franske Rossignolet du bois, der en nattergal gir nattlige kjærlighetsråd. Men syklusen avsluttes med en energisk og lidenskapelig aserbajdsjansk kjærlighetssang.

Billetter

  • Voksen: 200 kr
  • Honnør: 150 kr
  • Student: 100 kr
  • Barn: 50 kr
Kjøp billett

Konserten inngår ikke i noe abonnement.