Bernstein Dvořák Storgårds
Salmer og spirituals
![](https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=393&q=90&w=750&s=8f0185a7d7fc14250b7aec30b4ab61b8 750w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=524&q=90&w=1000&s=d3e1a44f2066cf8f032bf01c239742a9 1000w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=655&q=90&w=1250&s=23fb26d8098f99069c51fcd86d8cf78d 1250w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=786&q=90&w=1500&s=30bec0029cd4daa570799bcc941e6fc3 1500w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=917&q=90&w=1750&s=731ba7ad751f2ebe5190ebbff549d0bf 1750w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1048&q=90&w=2000&s=8cd6ae8454314bd466c241eb8fd505c9 2000w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1179&q=90&w=2250&s=54d4b5c600c76f8cda1ba3bb3f9e5d58 2250w, https://ofo.imgix.net/Persons/Conductors/Storgards-3.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1258&q=90&w=2400&s=968b3947146d0e614a059d376bd1efcb 2400w)
Finske John Storgårds dirigerer Oslo-Filharmonien i blant annet Jean Sibelius' femte og Per Nørgårds andre symfoni denne uka. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)
Salmer og spirituals
Salmer har inspirert mange komponister til virkningsfulle og vidt forskjellige uttrykk.
Åm lar en religiøs folketone fra lokalmiljøet blande seg sømløst med sitt eget tonespråk, og også Bernstein gikk til røttene da han brukte jødiske salmetekster på hebraisk i det heftige, dramatiske og krevende storverket Chichester Psalms. Og da Dvořák dro til ‘den nye verden’ møtte han spirituals som fløt inn i hans vidunderlige og populære Symfoni nr. 9. Oslo filharmoniske kor og orkester dirigeres denne gang av finske John Storgårds.
Da Antonín Dvořák (1841-1903) dro til USA i 1892 lot han seg umiddelbart inspirere av ulike amerikanske musikktradisjoner, deriblant ‘negro spirituals’, og flere av melodiene i Symfoni nr. 9 (1893) er preget av dette. Verket er komponert i New York i 1893 og bærer undertittelen ’Fra den nye verden’. Dvořák er kjent for sine mange lettgjenkjennelige og sangbare melodier, og få symfonier har så mange vakre melodilinjer som nettopp denne. Det melodiøse og klangfulle tonespråket har gjort verket umåtelig populært – så populært at Neil Armstrong i 1969 tok med seg en innspilling til en annen ’ny verden’, nemlig månen!
I samme by, mer enn et halvt århundre senere, skulle Leonard Bernstein (1918-1990) la seg inspirere av en helt annen musikkreligiøs tradisjon da han komponerte det spektakulære kor- og orkesterverket Chichester Psalms (1965). Bernstein gikk direkte til de bibelske salmene og brukte tekstene på hebraisk i sitt nye verk, som kjennetegnes av komplekse og heftige rytmer og ekstrem høy vanskelighetsgrad for kor og orkester, og for guttesopranen som synger solostemmen.
På andre siden av jordkloden, i Luster i Sogn og Fjordane, fant Magnar Åm (f. 1952) salmen ’Dagen viger og går bort’, med tekst av Dorothe Engelbretsdatter, blant folketonene Ole Mørk Sandvik hadde samlet og skrevet ned. Folketonen inspirerte ham til å skrive verket Studie over ein Salmetone frå Luster (1977) der originalen blander seg med hans egen, mildt dissonerende og innadvendt uttrykksfulle stil.
(Tekst: Thomas Erma Møller; På bildet: John Storgårds; Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)
Hva spilles
- Magnar Åm Studie over ein salmetone frå Luster
- Leonard Bernstein Chichester Psalms
- Antonín Dvořák Symfoni nr. 9, "Fra den nye verden"
Varighet
Medvirkende
-
John Storgårds
Dirigent -
Mathis Manger Winther
Guttesopran -
Oslo Filharmoniske Kor
-
Øystein Fevang
Kordirigent
Bak notene
kl. 18.30 i Glasshuset
På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 100 - 470 kr |
Honnør | 100 - 375 kr |
Student | 100 - 235 kr |
Barn | 100 kr |
Bernstein Dvořák Storgårds