Richard Strauss: Tod und VerklärungLytt

Avskjed

  1. Tod und Verklärung
  2. Vier letzte Lieder
  3. Symfoni nr. 45, "Avskjedssymfonien"
  1. Vasily Petrenko dirigent
  2. Lise Davidsen sopran

Berømte avskjedsverk med helt forskjellig agenda.

Tonediktet Tod und Verklärung, komponert i 1888 av en 24 år ung Richard Strauss, må være en av orkesterrepertoarets rikeste og mest overveldende fremstillinger av en kunstners død. Og så er Lise Davidsen tilbake med de gripende Fire siste sanger, komponert mer enn et halvt århundre senere, da Strauss selv var ved livets høst og skuet inn i solnedgangen. Haydn, på sin side, hadde en annen agenda med sin berømte ’Avskjedssymfoni’, og egentlig er ikke avskjeden hovedpoenget i den strålende og turbulente ’Sturm und Drang’ - symfonien.

Joseph Haydns (1732-1809) musikere ved Esterházy-hoffet klaget over at de ikke fikk dra hjem til sine kjære da Haydn bestemte seg for å sende en beskjed til sin arbeidsgiver. På slutten av Symfoni nr. 45 (1772) forlater én og én musiker sin plass til det til slutt bare er to igjen! Fyrsten tok meldingen og ga dem fri like etter. Før verket kommer så langt presenterer Haydn en av sine mest turbulente og opprivende førstesatser. Midtsatsene er elegante, men slipper aldri taket i melankolien og rastløsheten som preger hele verket fra Haydns såkalte ’Sturm und Drang’ – periode.

En lignende opprørskhet hadde også Richard Strauss (1864-1949) da han komponerte sine mange epokegjørende tonedikt på slutten av 1800-tallet. Et av de mest berømte og gripende er Tod und Verklärung (1888), der den fargerike orkestermusikken portretterer en døende kunstner som gjenopplever minner fra livet før han oppnår den store ’Forklaringen’. Verket må ha satt sine spor, for i den fjerde sangen av Fire siste sanger (1949), ’I kveldssolen’, siterer Strauss nettopp dette tidlige tonediktet. Sangene er blant det ypperste Strauss komponerte og et høydepunkt i orkestersangtradisjonen. Hans avskjedsverk ble urfremført av Kirsten Flagstad året etter hans død, og lever enda videre i nye fortolkninger av dagens ypperste norske og europeiske sopransolister, som kveldens stjerneskudd Lise Davidsen.

(Tekst: Thomas Erma Møller; På bildet: Lise Davidsen; Foto: Charlotte Gundersen)

Billetter

  • Voksen: 100 - 470 kr
  • Honnør: 100 - 375 kr
  • Student: 100 - 235 kr
  • Barn: 100 kr
Kjøp billett

Konserten inngår i flg. abonnement:

Bak notene

kl. 18.30 i Glasshuset v/Vasily Petrenko