Richard Strauss Vasily Petrenko Lise Davidsen
Forvandlinger
![](https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=393&q=90&w=750&s=950f8c15e73815d025c618691d51353e 750w, https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=524&q=90&w=1000&s=2f64e5651eeeeb7283eb637f7796d834 1000w, https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=655&q=90&w=1250&s=d3b978ce5b50706e1c912ecca7605c4b 1250w, https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=786&q=90&w=1500&s=2a4ab38b3ca6d49283b4ba66f91b17b7 1500w, https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=917&q=90&w=1750&s=73d78f976075802cd7b9ff9343a124e2 1750w, https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1048&q=90&w=2000&s=457fbc04c60183042738f5fb315ebf14 2000w, https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1179&q=90&w=2250&s=f918ee7f1053ba85ab54009733fdd2d2 2250w, https://ofo.imgix.net/Persons/Soloists/Davidsen.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1258&q=90&w=2400&s=8e6433d28207b698fcd9a516871b57c6 2400w)
Forvandlinger
Sopranstjernen Lise Davidsen synger orkestersanger av Richard Strauss.
Strauss mente metamorfosen – den langsomme forvandlingen – var svaret på tonalitetens oppløsning omkring år 1900. Det ga ham ufortjent rykte som konservativ og verden usedvanlig storslagne, gripende og assosiasjonsrike orkesterverk og sanger. Stravinskij, på sin side, gikk for helt nye løsninger – to eller flere tonearter samtidig for eksempel – og hva passer vel bedre til å portrettere Petrusjka, som er dukke og menneske, eller det yrende livet på markedsplassen der lyden av lirekasser, kjøpmenn og karuseller myldrer sammen.
Richard Strauss (1864-1949) ga aldri noe klart svar på hva han mente med tittelen Metamorphosen (1945), men komposisjonstidspunktet har ledet mange til å spekulere i om krigens grusomme forvandlinger kan ha vært en avgjørende inspirasjonskilde. Det gripende verket er skrevet for 23 selvstendige strykerstemmer – en helt særegen besetning som gir en helt spesiell effekt i konsertsalen. Det samme gjør hans klangfulle og mektige orkestersanger, særlig når de klinger fra strupen på en superstjerne som Lise Davidsen.
Langt mer konkret og direkte, men ikke mindre subtil, var Igor Stravinskij (1882-1971) da han satte musikk til fortellingen om dukken Petrusjka, som i likhet med Ballerinaen og Maureren, kommer til liv og innleder et rystende trekantdrama. Balletten fra 1911, revidert i 1947, er blitt stående som en milepæl i russisk ballettradisjon. Stravinskijs genistrek var å bruke to tonearter samtidig for å vise dobbeltheten i Petrusjka som dukke og menneske, og ikke minst i den nyskapende og fantasifulle orkesterbehandlingen verket i gjennom. Det er ikke vanskelig å forestille seg handlingen eller omgivelsene, selv i en ren konsertversjon.
(Tekst: Thomas Erma Møller; På bildet: Lise Davidsen; Foto: Charlotte Gundersen)
Hva spilles
- Richard Strauss Metamorphosen
- Richard Strauss 4 Lieder (Ruhe, meine Seele; Cäcilie; Heimliche Aufforderung; Morgen!)
- Richard Strauss Wiegenlied
- Igor Stravinskij Petrusjka
Varighet
Medvirkende
-
Vasily Petrenko
Dirigent -
Lise Davidsen
Sopran
Bak notene
kl. 18.30 i Glasshuset v/Vasily Petrenko
På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 100 - 470 kr |
Honnør | 100 - 375 kr |
Student | 100 - 235 kr |
Barn | 100 kr |
Abonnement
Richard Strauss Vasily Petrenko Lise Davidsen