Hector Berlioz: Symphonie FantastiqueLytt

Crescendo med Ung Filharmoni

  1. Les Offrandes oubliées
  2. Cellokonsert
  3. Symphonie fantastique
  1. Joshua Weilerstein dirigent
  2. Kian Soltani cello
  3. Ung Filharmoni

Følg med inn i fantasien når Joshua Weilerstein kommer fra New York for å lede Oslo-Filharmonien og Ung Filharmoni.

I Berlioz’ fargerike og fantasifulle Symphonie fantastique forvrenges kjærlighetsdrømmen til forheksede og mørke hallusinasjoner. Også Crescendo-talentet Soltani tar deg med inn i en mørk skog i Elgars Cellokonsert, riktignok i abstrakt form, men ikke desto mindre magisk. Og for Messiaen blir mystikken en religiøs meditasjon over Jesu lidelse i den vakre og kraftfulle Les Offrandes Oubliées.

Det er et lite mirakel at den 22 år gamle Olivier Messiaen (1908-1992) hadde absorbert så mye fransk klangkunst at han klarte å skape et så sterkt personlig uttrykk i orkestermeditasjonen Les Offrandes oubliées (1930). Verket handler om Jesu lidelse, et offer glemt av oss, men ivaretatt i kirkens nattverd. Som alltid levner Messiaen lytteren i både undring og beundring over kraften og klangen i disse særegne tonene.

Undre seg kan man også over en tidligere franskmann, Hector Berlioz (1803-1869), og hans psykedeliske hallusinasjoner og nyvinninger i Symphonie fantastique (1830). Musikken kunne vise til noe utenfor seg selv, mente Berlioz i motsetning til mange kolleger, og her ender dagdrømmer om kjærlighet opp i et fryktelig mareritt om en heksesabbat og det som verre er. Enda viktigere var det at han revolusjonerte orkestreringen slik at lytteren geleides inn i fantasienes fargerike klangverden.

Noe av samme effekt har Edward Elgars (1857-1934) mørke og tankefulle Cellokonsert (1919). Også den river deg umiddelbart inn i sin verden når solisten brekker løs de dramatiske åpningsakkordene og fanger deg helt til siste klang har tonet ut. Etter en fiasko av en urfremføring har verket blitt tatt inn i varmen og regnes i dag blant 1900-tallets store cellokonserter. Kveldens strengemester er Kian Soltani, en unik begavelse som ble valgt til topptalent i Crescendo-programmet i 2016.

(Tekst: Thomas Erma Møller; På bildet: Kian Soltani; Foto: Juventino Mateo)

Crescendo er et mentorprogram for unge klassiske musikere og et samarbeidsprosjekt mellom Festspillene i Bergen, Barratt Due musikkinstitutt og Oslo-Filharmonien. Prosjektet støttes av Trond Mohn, Bettina Ford Jebsen, Hans Peter Jebsen, Sparebankstiftelsen DNB, Dextra Musica og Talent Norge. Et av delprosjektene i Crescendo er Ung Filharmoni, et orkestersamarbeid hvor morgendagens orkestermusikere får spille side om side med Oslo-Filharmonien. De unge musikerne tas ut gjennom nasjonale prøvespill, følges opp av Oslo-Filharmoniens instruktører gjennom året og avslutter prosjektet med denne felleskonserten.

Billetter

  • Voksen: 100 - 470 kr
  • Honnør: 100 - 375 kr
  • Student: 100 - 235 kr
  • Barn: 100 kr
Kjøp billett

Konserten inngår i flg. abonnement:

Bak notene

kl. 18.30 i Glasshuset