Mozart Brahms Eriksmoen Mena
Mari Eriksmoen synger Mozart

Mari Eriksmoen synger Mozart
I 1882 var 49-årige Johannes Brahms overbevist om at hadde skrevet sitt siste verk. Året etter feiret han sine 50 år med ny symfoni og mottoet «fri, men lykkelig».
Allerede som 20-åring imponerte Johannes Brahms (1833−1897) omgivelsene med sine komposisjoner og sin musikalske modenhet. Kollegaen Robert Schumann var så overbevist om potensialet til Brahms at han lovpriste ham offentlig i tidsskriftet Neue Zeitschrift für Musik som fremtidens mann. En overveldet Brahms skrev til Schumann at forventningene til ham nå kom til å bli så høye at han ikke visste hvordan han skulle oppfylle dem.
Johannes Brahms skulle virkelig leve opp til Robert Schumanns forhåpninger, men ikke i sistnevntes levetid. Etter Schumanns død i 1856 tok det ennå tre år før Brahms fikk sitt første orkesterverk oppført, den første pianokonserten. Den ble godt mottatt, men det store gjennombruddet kom først med Ein deutsches Requiem i 1868. På ett område satt de høye forventningene ekstra godt i: Det tok Brahms over 20 år fra han begynte på sin første symfoni til han kunne si seg fornøyd med den i 1876.
Etter å ha fått den første symfonien ut av systemet, gikk det adskillig raskere med nummer to, som fikk sin premiere lille nyttårsaften 1877. Brahms var nå blitt en gigant i musikkverdenen, og tidens musikkfanatikere diskuterte heftig hvem som var best av ham og Richard Wagner. Tross suksessen kunne Brahms være både selvkritisk og usikker, og i 1882 skal han ha uttrykt til sin venn og forlegger Fritz Simrock at han ikke kom til å skrive mer musikk. Heldigvis kom han snart på andre tanker ...
Så tidlig som i 1853 skrev Brahms «F-A-E-sonaten» for fiolinisten Joseph Joachim sammen med Robert Schumann og Albert Dietrich. Den er basert på tonene F, A og E, som står for Joachims motto «frei aber einsam», fri men ensom. Brahms vred det til sitt eget motto: F-A-F, «frei aber froh», fri men lykkelig. Vanligvis tolkes mottoet som en referanse til at han som 50-åring fortsatt var ugift, men det har også vært knyttet til at han ikke hadde noen formell stilling − noe som i slektens hjemtrakter ble sett på som nokså æreløst.
F-A-F-teamet høres umiddelbart i de tre første akkordene i førstesatsen, før det gjentas i basslinjen under hovedtemaet. Innledningen er intens, men samtlige fire satser avsluttes nokså stillferdig. Andre og tredje sats er gjennomgående neddempet i uttrykket; i den andre gir Brahms klarinetten, et av hans favorittinstrumenter, en fremtredende rolle. Oslo-Filharmoniens konsertmester Elise Båtnes trekker fram tredjesatsen når hun skriver om hva hun gleder seg til i årets sesongprogram:
«... for meg er 3. sats i den tredje symfonien det absolutte høydepunkt. Noe vakrere enn dette finnes knapt ...»
I tillegg til Brahms kan du denne kvelden også høre et knippe av Mozarts vakreste arier. Mari Eriksmoens stemme har blant annet ført henne til operascenen i Wien, der hun har begeistret det kresne publikummet i flere hovedroller. Dirigent er spanske Juanjo Mena.
Konserten sendes direkte i NRK radio.
Hva spilles
- Haydn Symfoni nr. 85 "La Reine"
- Mozart Ah, se in ciel, benigne stelle
- Mozart Ach, ich fühl's fra Tryllefløyten
- Mozart Al destin, che la minaccia fra Mitridate
- Brahms Symfoni nr. 3
Varighet
Medvirkende
-
Juanjo Mena
Dirigent -
Mari Eriksmoen
Sopran
Bak notene
Kl. 18.30 v/Helge Resell i Glasshuset
På «Bak notene» får du vite litt om musikken som spilles, før konserten.
Billetter
Priser
Prisgrupper | Pris |
---|---|
Voksen | 100 - 450 kr |
Honnør | 100 - 350 kr |
Under 30 | 100 - 225 kr |
Barn | 100 kr |
Mozart Brahms Eriksmoen Mena