
Leif Nagel var ansatt som trompetist i Oslo-filharmonien fra 1937 til 1963, fra 1945 som solotrompetist.
Leif Nagel var ansatt som trompetist i Oslo-filharmonien fra 1937 til 1963. Han var 2. trompetist til 1945, da han overtok stillingen som solo trompetist. Leif Nagel var fra Kristiania. Han fikk sin utdannelse på trompet og fiolin ved Musikkonservatoriet. Som trompetist var han elev av Willy Mittelbach, men han hadde også en lengre studietur til London der han hadde timer med George Eskdale. Ifølge Nagel mente Eskdale at han ikke kunne bli noen stor trompetist – men etter alt å dømme tok ikke Nagel dette så tungt...
Nagel startet sitt musikerkarriere mens han var i 20-årene. Han ble ansatt i Oslo-filharmonien i 1937 som 2. trompetist med plikt til også å spille 2. fiolin. Han har fortalt at han også spilte bratsj i orkesteret. Han var solo trompetist fra 1945 til 1963; i denne stillingen etterfulgte han Willy Mittelbach og ble selv etterfulgt av Harry Kvebæk.
Nagel hadde en rekke solistoppdrag med orkesteret. Med Odd Grüner-Hegge som dirigent var han 27. og 29 januar 1947 solist i Bachs Brandenburgerkonsert nr. 2 med Ernst Glaser, Per Wang og Kees Lahnstein, den 10. september 1948 i Knut Nystedts Concerto Grosso for 3 trompeter og strykeorkester, med Sverre Bruland og Sverre Førre, og 10 februar 1950 igjen Brandenburgerkonsert nr. 2 med Ernst Glaser, Per Wang og Kees Lahnstein.
Nagel var solist 15. og 16. desember 1950 i Händels Messias ledet av dirigenten Thomas Beck. Den 27. oktober 1954 spilte han trompetpartiet i Sjostakovitsj' klaverkonsert nr. 1, med Benny Dahl-Hansen på klaveret og dirigent Carl Garaguly. Den 21. oktober 1955 var han solist i Aaron Coplands Quiet City trompet, engelsk horn og strykere, med Karl Varstad og under ledelse av Copland selv. Den 25. januar 1957 var han solist i Egil Hovlands Concertino for tre trompeter og strykere, opus 23, sammen med Sverre Bruland og Sverre Førre; dirigent var Arvid Fladmoe.
Leif Nagel spilte på en B-trompet av merket Olds Recording, model Rafael Mendez. Nagels elev Jon Gjesdal har opplyst at Nagel brukte munnstykket som fulgte med trompeten, et Olds munnstykke, og det skal ha vært grunt og ganske lite. Det er mulig at Harry Kvebæk fikk ham til å skifte til Bach 11/4C helt på slutten av karrieren. Kvebæk har fortalt at Nagel ble litt begeistret over dette munnstykket. Av hvilket merke Ess-trompeten var, som han brukte når han spilte Haydns trompetkonsert er ikke sikkert. I barokkmusikk brukte han antagelig den D-trompetem som Thorvald og Marie Lammers' legat hadde kjøpt inn. Den er av merket Boland & Fuchs. Det fins et opptak fra NRK der Nagel spiller første sats av Bach kantate 51, for øvrig på en utmerket måte og med en klang som minner sterkt om denne trompeten.
Leif Nagel var, i likhet med mange andre musikere, aktiv utenom orkesterkarrieren. Han dirigerte en rekke korps, hvorav de viktigste var Thomassens Gutter (senere Skien Janitsjar), Sinsen Musikkorps, Oslo Brannvesens musikkorps og NEBB-orkestret. I tillegg var han instruktør og dirigent på seminarer over hele Norge. Jan Fredrik Christiansen kan fortelle at han lærte mye av Nagel om det å spille trompet i et symfoniorkester. I 1947 ble Nagel ansatt i Schlagerforlaget, hvor han jobbet i noteavdelingen med ansvar for korpsmusikk. Etter prøvene i Filharmonisk Selskaps Orkester dro han ofte rett til Operapassasjen der Schlagerforlagets butikk lå.
Nagel var omgjengelig, hadde sans for humor og fortalte gjerne gode historier og skrøner. Han ble 17. november 1934 gift med Gunhild, født Flattum. De hadde sønnen Bjørn.
Leif Gustav Einar Nagel
Født: 25. juli 1911 i Oslo
Død: 5. oktober 1989 i Oslo
Oppvekstkommune: Oslo
Ansatt i Of: 1937–1963
Instrument og stilling i Of: 2. trompet 1937–1945, solotrompet 1945–1963