Foto Lars Gundersen

Han er fra før berømt som virtuos fiolinist og har nå en stor karriere også som dirigent.

Nikolaj Szeps-Znaider ble i 2020 kunstnerisk leder for Orchestre national de Lyon. Han er fast gjestedirigent for bl.a. Chicago Symphony, Cleveland Orchestra, Orchestre Symphonique de Montréal, Bamberg Symphoniker og Kongelige Stockholms Filharmoniske Orkester, og har vakt oppsikt også som operadirigent.

Etter en vellykket debut med Tryllefløyten på Semperoper Dresden har han vært gjeninvitert dit for flere produksjoner av Rosenkavaleren. Han har også dirigert på Den Kongelige Danske Opera, og i denne sesongen debuterer han på Zürich Oper.

Samtidig fortsetter han karrieren som internasjonalt ledende fiolinsolist og har et stort program med orkestre som Wiener Symphoniker, Orchestre National de France og Konzerthausorchester Berlin. Recitalprogrammet er også omfattende, og i forrige sesong fremførte han Beethovens fiolinsonater i Wiener Musikverein med pianisten Rudolf Buchbinder. Forrige uke spilte han Sibelius' Fiolinkonsert med Cleveland Orchestra dirigert av Klaus Mäkelä.

Szeps-Znaider har lenge hatt et nært samarbeid med London Symphony både som solist og dirigent. Den nylige utgivelsen av Mozarts fiolinkonserter, med ham som spillende dirigent, har fått strålende anmeldelser. Andre perler i den store diskografien er Nielsens fiolinkonsert med New York Philharmonic/Alan Gilbert, Elgars konsert med Dresden Staatskapelle/ Sir Colin Davis, en prisvinnende innspilling av Brahms og Korngold med Wiener Philharmoniker/Valery Gergiev, Prokofjev og Glazunov med både Israel Philharmonic/Zubin Mehta og Bayerische Rundfunkorchester/Mariss Jan sons, Mendelssohns konsert med Gewandhausorchester Leipzig/Riccardo Chailly og Brahms med pianisten Yefim Bronfman.

Szeps-Znaider legger også ned mye arbeid med unge musikertalenter og er president for Carl Nielsen-konkurransen i Odense. Szeps-Znaider har polsk bakgrunn og er født og oppvokst i København. Etter å ha vunnet flere internasjonale konkurranser på 1990-tallet studerte han hos Dorothy DeLay på Juilliard School of Music i USA. Han spiller på fiolinen «Kreisler» Guarnerius «del Gesu» 1741, som er utlånt av Det Kongelige Teater og stiftelsene VELUX, Villum og Knud Højgaard. Dette er hans første engasjement som dirigent for Oslo-Filharmonien, men som fiolinsolist har han besøkt Oslo jevnlig siden 2002.

(Tekst: Marit Gaasland)