Foto Knut Bry

Han har dirigert Oslo-Filharmonien så å si årlig siden 2000, og har et stort internasjonalt nedslagsfelt. Eivind Aadland overtok i 2020 som kunstnerisk leder for Tasmania Symphony Orchestra. Tidligere har han vært kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester og 1. gjestedirigent for Queensland Symphony.

Et orkester han også har gjort seg sterkt bemerket med er WDR Sinfonieorchester i Köln. Det gjelder bl.a. Grieg-innspillinger (Audite) som av magasinet Gramophone er betegnet som enestående innenfor dette repertoaret. Virksomheten i Skandinavia omfatter bl.a. Sveriges Radios Symfoniorkester, Svenska Kammarorkestern, Den NorskeOpera & Ballett og Bergen Filharmoniske Orkester.

I verden forøvrig har han dirigert bl.a. symfoniorkestrene i Melbourne, Tasmania, Stuttgart, Bamberg, Helsinki og Reykjavik, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Orchestre national de Toulouse, Orchestre national de Belgique, Lausanne- og Scottish Chamber Orchestras, Metropolitan Symphony i Tokyo og Seoul Philharmonic. En stor suksess er Alexander Polzins visualiserte produksjonen av Griegs Peer Gynt med Orquesta Simfónica de Barcelona, som også har vært fremført på Festspillene i Bergen.

Aadlands store utvalg av innspillinger speiler hans store repertoarbredde og er verdifull promotering av norsk musikk. Her finner vi bl.a. serier med Eivind Groven, Arne Nordheim, Ludvig Irgens-Jensen, Ole Bull og Gerhard Schjelderup. Han dirigerte også Tine Thing Helseths platesuksess med Royal Liverpool Orchestra og transkriberte verk av Grieg, R. Strauss, Dvorák, Sibelius, Korngold, Mahler og Weill.

Ved siden av musikkarrieren er Aadland en stor kjenner av samtidskunst, og den store privatsamlingen rommer mange forskjellige genrer som maleri, fotografi og video-installasjoner. Han er også engasjert i utdannings- og videreutdanningsprosjekter som Dirigentløftet og ungdomsorkestre på Island og i regi av Bergen- og Oslo-Filharmonien.

Eivind Aadland er født i Bergen i 1959. Han hadde en stor karriere som fiolinist da han innledet dirigentstudier hos Jorma Panula og senere Yehudi Menuhin, hele tiden sterkt oppmuntret av Mariss Jansons. I 2001 var han historiens første mottager av den norske Sibeliusprisen. Hans forrige engasjement i Filharmonien var i juni 2021, da han dirigerte en konsert med vinnerne av Ung solist-konkurransen.

(Tekst: Marit Gaasland)