Eventyrskogen - oppgaver, aktiviteter og musikklytting

Bli med til Eventyrskogen og se om drømmen til trærne blir til virkelighet. Etterpå kan du gjøre oppgaver og aktiviteter i fagene musikk, KRLE, norsk og naturfag.

Manus og forteller: Beate Brox. Komponist: Bjørn Morten Christophersen.

Youtube

Se den digitale musikkforestillingen først.
Løs oppgaver og gjør aktiviteter etterpå.

God fornøyelse!

Oppgavene er knyttet til kompetansemål i den nye lærerplanen, men kan godt gjøres uavhengig av det.

A. Skriv en sang som et tre kan synge med røttene. Hvordan ville den høres ut?

B. Skriv tekst til Tømmerhuggervisa. Lær deg melodien først. Skriv teksten når du har lært deg den. Den kan handle om det du vil. Her er lydfil.

C. Musikerne du ser i forestillingen spiller i Oslo-Filharmonien. De spiller på instrumenter laget av ulike materialer fra naturen. Hvilke instrumenter er laget av tre og hvilke er laget av andre materialer?

Mer informasjon om instrumentene finner du her.

UTESKOLE:
Å lage instrumenter med vakker klang som kan nå til enden av en konsertsal, krever mye arbeid. Men du kan finne mange fine lyder i skogen bare ved å slå, banke og blåse. Hvor mange lyder klarer dere å lage? Hvilken lyd er finest?

Gå ut i nærmiljøet og lag musikk!

Trærne i Eventyrskogen lurer på hva som skjer når de blir hugget ned. De ønsker å leve videre som instrumenter. Men hva skjer med oss mennesker når vi dør? Lever vi også videre? Eller blir vi bare til jord?

A. Trosretninger og religioner har forskjellig syn på døden. Hva mener ulike religioner om hva som skjer etter at vi dør?

B. Og hva gjør de i ulike religioner når noen dør? Brukes musikk på noen måte?

C. Vikingene hadde et annet syn og tradisjoner når noen døde. Hva tenkte de om døden, og hva gjorde de når en konge eller en mektig høvding døde?

D. Og hva gjorde de i det gamle Egypt når en farao døde?

E. Lytt til musikken på spillelista. Alle disse verkene er skrevet med tanke på døden. Hører du det? Hva i musikken er det som minner om død? Er det noe med klangen, rytmen eller melodien? Spilleliste her.

Døden er en naturlig del av livet, og undringen over hva som skjer etterpå er allmenn. Temaet berører oss alle, men det kan være vanskelig å snakke om i klasserommet. Kanskje kan dette undervisningopplegget være en fin måte å innlede noen gode samtaler på.

Oppgavene er knyttet til musikkeksemplene på denne spillelisten.


Musikkeksempel 1: I Dovregubbens hall av Edvard Grieg
Dovregubben er selveste trollkongen. Han bor inni et stort fjell sammen med en haug av av andre underjordiske vesener. Dovregubben treffer vi i et diktskuespill skrevet av Henrik Ibsen. Det heter Peer Gynt.

A. Kan du komme på flere fortellinger fra norsk eventyrtradisjon der du treffer troll?

B. Kan du høre Dovregubben i musikken Edvard Grieg har skrevet? Hva er det i musikken som gjør at det minner om troll? Er det klangen, rytmen, melodien, eller er det noe annet?


Musikkeksempel 2: Nykken av Geirr Tveitt

Nykken eller Nøkken er en vette som bor i dypet av tjern, elver eller vann i skogen. Vi treffer Nøkken i mange gamle norske fortellinger. Nøkken er ingen snill vette. I følge fortellingene gjør Nøkken det han kan for å lokke mennesker til seg slik at de drukner.

A. På bildet over ser du hvordan Theodor Kittelsen forestilte seg Nøkken. Hvordan forestiller du deg Nøkken? Lag en tegning mens du hører på musikken.

B. Skriv et eventyr om Nøkken der du bruker de vanligste kjennetegnene ved eventyrformen:

  • Start med "Det var en gang....."
  • Avslutt med "Snipp snapp snute...."
  • Bruk de magiske tallene 3, 7 og 12

Du velger selv om eventyret ditt skal ende godt eller ikke.


Musikkeksempel 3: Norske eventyrbilleder, Prinsessen kommer ridende på bjørnen av Johan Halvorsen

Her har komponisten Johan Halvorsen latt seg inspirere av eventyret Kvitebjørn kong Valemon. Les eventyret her, eller hør det som lydbok (spor 4 på spillelisten).

A. Hvilke vanlige eventyr-trekk hører du? Er det noen magiske tall med? Er det noen rekker av ord du kjenner igjen? Annet?

B. Hva synes du om musikken til Halvorsen? Synes du at den beskriver en prinsesse som kommer ridende på en bjørn?

Skriv om minst tre ting som gjør at musikken tar oss med inn i eventyrenes verden.

Mange kunstnere er inspirert av naturen. Edvard Munch har malt et bilde som heter Eventyrskogen
Bildet henger på Nasjonalmuseet i Oslo.

A. Mange komponister har vært opptatt av naturen. Med musikk beskriver de insekter, dyr, planter, vær og årstider. Kan du høre hva musikken handler om? Spilleliste finner du her.

Musikkeksempel 1: Hvilket insekt handler verket om?

Musikkeksempel 2: Hvilket kaklende dyr beskrives her?

Musikkeksempel 3: Hvilken årstid skildrer Vivaldi her?

Musikkeksempel 4: Hvilken tid av døgnet skildrer Grieg her?

Musikkeksempel 5: Er det godt eller dårlig vær Debussy har laget musikk om?

Musikkeksempel 6: Hvilket dyr med store ører beskrives her?


B. Trær er livsviktige for planter og dyr, og for oss mennesker. Som du hørte om i Eventyrskogen, får vi materialer vi kan lage spennende ting av. Men trærne er også viktig for lufta og for klimaet.

Hva er det trærne gjør som hjelper oss i arbeidet mot klimaendringene?


C. I naturen finner vi også andre planter, dyr, insekter og bittesmå skapninger vi kaller mikroorganismer. Disse er så små at vi ikke kan se dem. Likevel er de livsviktige for andre arter, og oss mennesker. Ulike arter er avhengig av hverandre for å overleve. Hvis noen blir borte, er det stor fare for at flere blir borte. Uten naturen vil ikke vi mennesker klare å overleve.

Hvorfor trenger vi naturen? Finn så mange grunner du klarer. Lag gjerne tegninger som forklarer.

Trenger du inspirasjon? Se denne filmen fra SABIMA.


D. Å lage instrumenter av tre fører ikke til store skader på naturen. Finn tre ting vi mennesker driver med som fører til store skader på naturen.

Har du spørsmål eller kommentarer, send oss en epost på ungarena(at)ofo.no.

Fasit: Lærer finner fasiten ved å se på titlene på verkene.

UTESKOLE:
Hvilke arter finnes rundt skolen der du går? Lag et skjema. Noter om det er en plante, et insekt eller et dyr du ser. Klarer du å finne ut navnet på arten? Tegne den, eller ta bilde av den, så er det lettere å huske når du skal sjekke på Internett.

Her kan du sjekke arter: Artsdatabanken.