Dirigent med egen podkast

Gode podkaster hjelper den amerikanske dirigenten Joshua Weilerstein til å holde ut lange flyplassopphold. Nå har han startet sin egen.

Skrevet av Fred-Olav Vatne

Joshua Weilerstein dirigerer Oslo-Filharmonien under prøvene sist uke.

Foto Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien

Joshua Weilerstein har dirigert Oslo-Filharmonien flere ganger de siste årene. Sist uke ledet han en konsert med blant annet Kurt Weill og Bertolt Brechts De syv dødssynder, og det ble gjort opptak til plateinnspilling.

I mars la Weilerstein en ekstra dimensjon til sin musikalske virksomhet da han lanserte sin egen podkast, "Sticky Notes: The Classical Music Podcast" (også tilgjengelig på Itunes).

− Det har vært et veldig morsomt prosjekt, sier Joshua Weilerstein. Han er overveldet over responsen så langt:

− Folk sier hele tiden at ingen er interessert i klassisk musikk. Det er åpenbart ikke sant. Podkasten har blitt lastet ned mer enn 10.000 ganger i til sammen 61 land, blant annet i Marokko, India og Kina. Da jeg lanserte den, tenkte jeg at hvis jeg når 200 nedlastinger, er den en suksess.

Inspirert av Leonard Bernstein

Weilerstein's visjon for Sticky Notes hentet næring fra hans egen kjærlighet til podkastformatet.

− Jeg er en ivrig podkastlytter, for jeg reiser så mye og det er den beste måten å overleve flyplasser på: å hele tiden ha høretelefoner i ørene og lytte til This American Life og lignende. Og jeg fant ikke noen egentlig podkast for klassisk musikk, bare vanlige radioprogrammer som blir lagt ut som podkast.

Han lot seg også inspirere av Leonard Bernsteins musikkformidling og "Young People’s Concerts":

− Jeg påberoper meg ikke å ha noe i nærheten av Bernsteins kunnskaper eller kommunikasjonsevne, men jeg tenkte: Hvis Leonard Bernstein levde i dag, hva ville han ha gjort? Jeg tror han ville hatt en podkast.

Weilerstein prøver å balansere podkastinnholdet så det kan appellere både til nykommere på feltet og mer erfarne lyttere.

− Det er vanskelig å finne balansen, men jeg ønsker ikke å skremme bort nykommere, så jeg holder meg til nokså enkel terminologi. Musikere vil kanskje være interessert i intervjuene, musiker til musiker. Så podkasten er egentlig for alle. Hovedmålet mitt er å få folk som er interessert i klassisk musikk, men ikke vet noe om den, til å føle at de har et sted å gå der de kan forstå ting, og deretter gå videre og lytte til andre ting.

Kjemper med teknologien i timevis

Joshua Weilerstein foretrekker å produsere podkasten selv, og synes det er den mest utfordrende delen av å drive podkast så langt:

− Jeg har kjempet i timevis med Garage Band, programvaren jeg bruker til å lage podkasten. Jeg gjorde nylig ferdig en podkast, og da jeg skulle åpne den igjen, var halvparten av klippene borte. Jeg aner ikke hvorfor, de bare forsvant. Det er også vanskelig å finne tid til å skrive. Men hele prosessen blir enklere hver gang.

Han liker også å snakke til publikum når han holder konserter, slik han gjorde under konserten i Oslo sist uke:

− Det er en veldig fin måte å inkludere folk på, og jeg snakker ikke bare om de nyskrevne stykkene. Jeg snakket nylig med en i markedsavdelingen til New York-filharmonien, og han sa at på hver av konsertene deres er 20% der for første gang. Så jeg holder ikke disse talene eller innleggene for folk som kjenner musikken godt fra før, jeg gjør det for dem som aldri har hørt den. Det er utrolig nyttig bare å kunne gi dem et øyeblikks innsikt i det de skal høre.