Varm opp til Bach-høytid med publikums anbefalinger

Denne uka spiller vi Johannespasjonen av Johann Sebastian Bach, og ba publikum anbefale sin favorittmusikk av komponisten. Her kan du varme opp til konsert med publikums favoritter.

Få komponister har like mange og dedikerte fans så lenge etter sin død som Johann Sebastian Bach (1685−1750). Det kunne blant annet merkes på sosiale medier 21. mars, da mange markerte komponistens 332-årsdag.

Torsdag og fredag fremfører Oslo-Filharmonien Bachs storverk Johannespasjonen med Herbert Blomstedt som dirigent sammen med en rekke sangsolister og Det Norske Solistkor. I den forbindelse spurte vi våre følgere på Facebook om hva av komponisten de syntes alle burde høre.

"Bach er musikkens allmektige Far, Forsoner og Frelser. Hans toner renser ørene, tankene og sjelen, og bringer balanse selv i det mest skakkjørte livsregnskap." skriver Thomas Erma Møller, en av de som kom med anbefalinger (og vår faste musikkskribent i konsertprogrammene).

Les mer om ukas konserter: Johannespasjonen av Bach

Konsert for to fioliner i d-moll

"Dobbelkonserten" er en av tre fiolinkonserter Bach skrev, og den eneste for to fioliner. Han skrev den rundt 1720 og spilte trolig enten fiolin eller cembalo da den ble fremført for første gang.

"Den doble fiolinkonserten i d-moll er så vakker at den bør alle få høre," skrev Anniken Willumsen på Facebook da vi spurte etter publikums favoritter.

J.S. Bach: Konsert for to fioliner i d-moll, BWV 1043

Chaconne i d-moll

I tillegg til fiolinkonsertene skrev J.S. Bach seks soloverk for fiolin: tre sonater og tre partitaer. Chaconne-satsen fra Partita nr. 2 i d-moll er det mest spilte utdraget og finnes i mange versjoner, blant annet arrangert for piano, gitar og for orkester.

"I ’Chaconne’ fra Partita nr. 2 for solo fiolin blir tanken klar og konsentrasjonen fullkommen. Fiolinen forlenger stemmen og sjelen. Individet står alene, naken og i full konsentrasjon med instrumentet i hendene. Og ut kommer ufattelig rikdom og en påminnelse om at ensomheten også kan være vakker." skriver Thomas Erma Møller.

(Håvard Svendsrud, som selv har spilt inn stykket på trekkspill, anbefalte også Chaconne i d-moll.)

J.S. Bach: Chaconne i d-moll
J.S. Bach: Chaconne i d-moll (arr. for gitar)

Cellosuitene

Soloverkene for fiolin har sitt motstykke i de seks suitene for cello solo. Bach skrev trolig suitene rundt 1720, men de ble lite spilt før 1900-tallet. Cellisten Pablo Casals kom over notene som 13-åring, og ble den første som spilte dem inn og gjorde dem populære − som 60-åring i 1936.

Cellosuitene ble anbefalt av Stig Slaatun.

J.S. Bach: Cellosuite nr. 1 (spilt av Pablo Casals)

Kaffekantaten − og de 208 andre

Bach skrev mer enn 200 kantater over en periode på nesten 40 år. De fleste ble komponert for kirkebruk, men kaffekantaten ble skrevet for Zimmermann-kaféen i Leipzig. Stykket er en komisk opera i miniatyr, og handler om en far som fortviler over datterens kaffeavhengighet.

Kaffekantaten ble anbefalt av Stine Janson Gylterud. Stig Slaattun anbefaler like godt alle kantatene − helst med dirigenten John Eliot Gardiners innspillinger på platemerket Soli Deo Gloria. Eksemplet under er kantate nr. 51, som vi sist fremførte i februar 2017.

J.S. Bach: Kaffekantaten, BWV 211
J.S. Bach: Kantate nr. 51, Jauchzet Gott in allen Landen

Das Wohltemperierte Klavier

Bach ga ut to bøker under tittelen "Das Wohltemperierte Klavier" eller Det veltempererte klaver, hver med et preludium og en fuge i hver dur- og moll-toneart, i alt 48 pianostykker. Tittelen spiller på at musikken er skrevet for temperert stemte instrumenter som kunne spille i alle tonearter.

"’Preludium og fuge’ i ciss-moll og D-dur fra Das Wohltemperierte Klavier demper støyen og renser ørene. Her klinger kontrapunktet med livet (og døden) som innsats. Det finnes ikke mer perfekt uttrykk for mangfold i enhet og enhet i mangfold enn i denne idealmusikalske verden," skriver Thomas Erma Møller.

J.S. Bach: Preludium og fuge i ciss-moll og D-dur

Juleoratoriet og Messe i h-moll

Selv om Johannespasjonen (og Matteuspasjonen) er sterkt knyttet til påsken, er det ikke noe i veien for å hente fram de andre store korverkene til Bach: Det dukket opp anbefalinger både av h-moll-messen og Juleoratoriet.

"H-moll-messen; ingen over, ingen ved siden. Den har alt!" skriver Anne Gro Engen.

Og Bjørn Øgaard skriver: "Hvis man bare skal høre ett stykke: Schlafe, mein Liebster fra Juleoratoriet, og gjerne med Marianne Beate Kielland" (som solist).

J.S. Bach: Fra Messe i h-moll: Gloria in excelsis Deo og Et in terra pax
J.S. Bach: Schlafe, mein Liebster fra Juleoratoriet

Johannespasjonen og Brandenburgkonsert nr. 3

Bach tilegnet i 1721 en stor samling orkesterstykker til markgreve Christian Ludwig av Brandenburg-Schwedt. Stykkene var samlet i seks konserter som senere fikk betegnelsen Brandenburgkonsertene. Thomas Erma Møller anbefaler den tredje, i tospann med Johannespasjonen:

"Johannespasjonen renser sjelen, overskrider religionens grenser og bringer lytteren fra bunnløs sorg (Es ist vollbracht) via fredfull ro (Ruht wohl) til oppstandelse, triumf og nytt håp (Ach Herr, lass dein lieb Engelein) på bare noen få satser. Og blir dette for eksistensielt, er det bare å fyre opp Brandenburgkonsert nr. 3, svinge frem (ba)rokkefoten og danse den ultimate parykkdansen! Fader Bach ville nok satt pris på det også!"

J.S. Bach: Utdrag fra Johannespasjonen
J.S. Bach: Brandenburgkonsert nr. 3

Og Johannespasjonen spiller vi altså to ganger denne uka:

6. april: Johannespasjonen av Bach

7. april: Johannespasjonen av Bach