− Ikke så snilt mot stemmen

Torsdag kveld bryner stjernesopran Camilla Tilling seg på en ny utfordring: Å synge en Bach-kantate og en Mahler-symfoni samme kveld.

Skrevet av Fred-Olav Vatne

Sopran Camilla Tilling og dirigent Eivind Aadland under en av prøvene til ukas konsert med Oslo-Filharmonien.

Foto Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien

− Det er en ganske uvanlig kombinasjon, og kantaten har jeg aldri sunget før, sier Camilla Tilling til ofo.no i forkant av konserten.

− Men jeg har lovet meg selv at jeg alltid skal svare ja når jeg får muligheten til å synge Bach. Han er en slik fantastisk komponist, helt klart en av mine favoritter.

Kombinasjonen av Johann Sebastian Bachs kantate nr. 51 og Gustav Mahlers fjerde symfoni innebærer et stort sprang både stilmessig og stemmemessig:

− Det er nok ikke så snilt mot stemmen å synge disse to verkene samme kveld. Mahler går ekstremt lavt for sangeren og Bach ekstremt høyt. Så vi får se hvordan det går, det blir spennende! En lærer seg ting gjennom å forsøke. Med en time imellom går det nok bra!

Les mer: Gabrieli, Bach og Mahler

Sang Mahler like etter terroraksjoner

Svenske Camilla Tilling kommer til Oslo rett fra Berlin, der hun fremførte Mahlers fjerde symfoni tre ganger sist helg sammen med Berlin-filharmonien. Hun har hatt den på repertoaret i 20 år og har noen svært spesielle minner om symfonien:

− Jeg sang Mahlers fjerde i Paris 7. januar 2015, samme dag som attentatet mot Charlie Hebdo-redaksjonen. Og jeg sang den i Boston fem dager etter terroraksjonen mot maratonløpet der i 2013.

Begge konsertene var planlagt før angrepene skjedde, men endret karakter til minnehøytidelighet i kjølvannet av de dramatiske hendelsene:

− Symfonien får en annen betydning i slike situasjoner, den blir en del av sorgarbeidet for publikum. Da er det fint å kunne sende et slags postkort fra himmelen. Teksten i fjerdesatsen beskriver på en naiv, men fantastisk måte hvor bra alt er der. Jeg synes selv satsen er svært trøstende, og den betyr veldig, veldig mye for meg. Som musiker har en en stor fordel: Musikken har sine egne veier inn i lytterens tanker. En trenger ikke gjøre så mye, lytterne tar med seg det de trenger.

Heldigvis har de fleste Mahler-konsertene foregått under mer normale omstendigheter, og det håper hun blir tilfelle også i Oslo:

− De siste årene har jeg vært litt urolig når Mahlers fjerde kommer på programmet. Jeg har tenkt «å nei, nå skjer det noe!» Så hver gang jeg synger den uten at det skjer noe, er det en seier!

Se glimt fra prøvene til konserten:

Fra prøvene med Camilla Tilling, dirigent Eivind Aadland og Oslo-Filharmonien.

Youtube Oslo Philharmonic