− Orkesteret føles noen ganger som en drage

Therese Birkelund Ulvos nye installasjon kan oppleves på Sentralen i Oslo under høstens Ultimafestival. (Foto: Fred-Olav Vatne)

Da Therese Birkelund Ulvo gikk fra å skrive kammermusikk til orkestermusikk, måtte hun venne seg til å gi slipp.

Therese Birkelund Ulvo har som første komponist blitt valgt ut til talentprogrammet KUPP, et utviklings- og nettverksprogram for komponister under 35 år, noe som for henne innebærer tett samarbeid med Oslo-Filharmonien.

Oslo-Filharmonien spilte nylig inn Ulvos musikk til en installasjon som blir tilgjengelig for publikum under Ultimafestivalen i september:

− Tanken er å lage et romlig orkester som en kan gå inn i, plassert ut i 32 kanaler i Hvelvet-salen i Sentralen. Kanalene er samlet i seks familier eller verdener innenfor helheten, som er synkronisert med hverandre. Publikum skal kunne gå rundt i orkestret på forskjellige stasjoner som gir ulike opplevelser. 

Veldig imponert over orkesteret

Det ble en hektisk opptaksdag da musikken til installasjonen skulle tas opp:

− Det var veldig gøy og veldig travelt. Tretten små stykker skulle spilles inn på én dag, uten prøvetid. Det var mange ulike besetninger og mye rigging. Heldigvis var det hele svært godt organisert av dirigent Christian Eggen og produsent Vegard Landaas, og vi var ferdige to sekunder før den tilmålte tiden var omme.

Ulvo er også begeistret over orkesterets innsats:

− Oslo-Filharmonien er et utrolig orkester, jeg ble veldig imponert over seriøsiteten. Det er jo ikke alltid en kan forstå intensjonen til komponisten når en spiller noe for første gang, men du hører at alle prøver hundre prosent. Så får de kanskje noen små hint, og så faller plutselig alt på plass.

− Orkesteret føles noen ganger som en drage

De siste årene har orkestermusikk fått en stadig viktigere plass for komponisten: 

− For noen år siden trodde jeg at jeg hadde funnet min greie i kammermusikk, som jeg trives veldig godt med. Men de siste årene har jeg gjort mange store prosjekter med orkestre og andre store ensembler. Nå er jeg blitt veldig glad i det også.

Orkestermusikk byr på andre utfordringer enn kammermusikk, ifølge Ulvo:

− Det er veldig annerledes å skrive for orkester enn å skrive kammermusikk. Jeg har tidligere ofte jobbet én-til-én med musikere, med orkestermusikk må jeg i større grad gi slipp. Orkesteret føles noen ganger som en drage, som jeg må overlate til dirigenten å temme.

Driver podkast om komponisthverdagen

Når Ofo.no møter Therese Birkelund Ulvo, står hun på farten til Berlin, der hun i regi av KUPP skal møte representanter fra ulike deler av den internasjonale musikkbransjen.

− Det er vanskeligere å nå gjennom med musikken min utenlands enn i Norge. I Berlin kommer jeg til å treffe både komponister, plateselskap, forlag og andre bransjekontakter. Tyskland er et av de største landene der det går an å få til noe, men ting skjer sjelden av seg selv.

Ved siden av komponeringen har Ulvo nylig startet podkasten Kompoddistene sammen med komponistkollega Bente Leiknes Thorsen. Podkasten tar utgangspunkt i komponistenes egen arbeidshverdag, men har allerede nådd langt utenfor profesjonens rekker:

− Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger på podkasten, fra lyttere som synes det er interessant og artig å høre på. Det har også vært veldig fint å høre fra kunstnere fra andre felt, gjerne utenfor Oslo, som føler det er selskap i at vi sitter og babler om vårt. Det hadde jeg ikke forventet! 

KUPP er initiert av Music Norway og Norsk Komponistforening og støttet av Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, TONO, Det Norske Komponistfond og NB Noter.