− Takk for det gamle – og alt det nye!

Les direktør Ingrid Røynesdals nyttårshilsen og oppsummering av året i Oslo-Filharmonien.

Et av mange gode minner fra 2017: Utendørskonserten på Slottsplassen i august. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)

Exit 2017: Takk for det gamle − og alt det nye!

Den brytningstiden vi står i har gjort kulturinstitusjonene mer vitale, men samtidig mer letende enn noen gang. Hvordan utnytter vi digitaliseringsmulighetene mest effektivt? Hvordan fortsetter vi å være relevante som opplevelser og møteplasser når tidsklemma strammer stadig hardere? Hvordan når vi ut til stadig flere publikummere, og aller helst nye befolkningsgrupper, som verken på skolen eller hjemme har fått anledning til å åpne det fantastiske universet som klassisk musikk er? Og hvordan kommuniserer vi godt til den brede offentligheten i en tid der de tradisjonelle mediene stuper, og der begivenheter som for bare få år siden kun trengte et par linjer i avisen, nå trenger minst 10 forskjellige infokanaler − og helst i både lyd og bilde? Det er givende å være leder i en slik tid.

Innovasjon

Vi opplever heldigvis mange små seire − og noen store − i dette nye bildet. Publikum kommer i hopetall, og vårt generelle nedslag blir større. Samtidig er det vanskelig å måle all type utvikling og måloppnåelse presist. For i motsetning til i mange andre virksomheter er kulturinstitusjonenes mål ikke bare kvalitative, men også dels motstridende. Å ta viktig kunstnerisk risiko innebærer ikke alltid publikumssuksess. Men innovasjon er viktig − det er slik vi utvikler oss. Vi fremførte derfor Skrjabins symfoni med egenprodusert digitalt lysorgel. Og Vaughan Williams antarktiske symfoni ble illustrert med Scott og Amundsens store ferd.

Vi har hatt en rekke vesentlige produksjoner med helt nye verk, og spilt inn musikk av komponistene Jan Erik Mikalsen, Marcus Paus og Ørjan Matre − samt store verk av Skrjabin og Strauss. Vi har også hatt flere samarbeid med den vitale 100-årsjubilanten, Norsk Komponistforening, deriblant også vår felles komponistsatsning for ungdom, i tillegg til skolekonserter og -besøk, samt familieproduksjoner. ”Musikkfabrikken” var årets store, digitale forestilling – i samarbeid med filmselskapet Animando/Sigurd Slåttebrekk, som står bak barne-tv-suksessen ”Elias”. Det er første gang vi har gjort en egenprodusert familieproduksjon som har gitt også internasjonal gjenklang.

Fra premieren på Musikkfabrikken høsten 2017. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)

Samtidig er den åpenbare kjernen av det vi gjør konsertene der musikken står fjellstøtt alene, og der horder av mennesker fyller konserthuset − for å lytte til fantastiske fremførelser av Händels Messias, Mahler, Sibelius, Bruckner, Sjostakovitsj, Rachmaninov, eller for den del Janine Jansen, Lise Davidsen eller Leif Ove Andsnes.

Inn å spille ute

Vi ser samtidig hvordan utekonserter åpner helt nye publikumsgrupper. I år har vi spilt utendørs på Myraløkka, på Øyafestivalen, ved Mjøsa på Ringsaker og på selveste Slottsplassen − for til sammen nesten 30.000 mennesker. Og i uka før jul ga vi nesten 8000 publikummere julestemning med våre mange julekonserter. Vi har i 2017 også spilt store konserter i storslåtte saler i Asia, og for 6000 mennesker i Royal Albert Hall på The Proms i London.

Et annet høydepunkt var talentprogrammet Crescendo/Ung Filharmoni i oktober, der ikke bare salen, men også scenen i Konserthuset ble fylt til randen av unge toppmusikere, side om side med orkestret vårt.

Fra Ung Filharmoni-konserten med dirigent Joshua Weilerstein høsten 2017. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)

Å bli satt pris på

Vi er også blitt priset og nominert av andre i 2017:

  • Alexandr Skrjabin-innspillingen vår ble i år nominert til 1 av 10 ”Recordings of the year” internasjonalt (Presto Classical)
  • Sjefdirigent, Vasily Petrenko, mottok den svært prestisjetunge tittelen ”Gramophone Artist of the Year”
  • Vårt designfirma, Neue Design, fikk DOGA-merket for vår designprofil (prisen for god design)
  • Vår egen valgomat for orkestermusikk, Smaksguiden, ble nominert til innovasjonsprisen hos Norsk Publikumsutvikling
  • Komponisten Bjørn Kruse fikk Musikkforleggerprisen for platen med klarinettkonserten hans, som vi spilte inn med vår egen Fredrik Fors

Vi hadde også et fint samarbeid over mange måneder med Morgenbladet og NRK Klassisk, der en egen jury kåret den beste orkestermusikken. Vi har hatt fine samarbeid med NRK og Aftenposten, og det ble laget en større internasjonal tv-dokumentar om oss som er sendt i mange land. Og på tampen av året fikk vi til et fint samspill med Sporveien i Oslo. Ja, de fleste av dere har vel sett hvordan Oslo-Filharmonien har tapetsert passasjen ved Oslo S i hele desember?

Unn deg verdifull kvalitetstid på konsert i det nye året. Plukk dine egne høydepunkt! Det er mange av dem i 2018. Legenden Herbert Blomstedt er på plass allerede på torsdag og fredag denne uken med et fantastisk fint program.

Godt nytt musikkår! Vi sees på konsert!