Spiller inn Strauss’ tonedikt

Oslo-Filharmonien og sjefdirigent Vasily Petrenko spilte nylig inn Richard Strauss’ tonedikt Also sprach Zarathustra og Ein Heldenleben – den første innspillingen i en planlagt serie på platemerket Lawo.

Skrevet av Fred-Olav Vatne

Vasily Petrenko og Oslo-Filharmonien i Oslo Konserthus.

© Alexander Light Photography

Oslo-Filharmonien spilte Strauss’ kanskje mest berømte verk – Also sprach Zarathustra – på to konserter i Oslo i begynnelsen av november. Ifølge én anmelder klarte dirigent Petrenko å “mane fram enorme verdener og holde dem myndig fast så vi kunne betrakte dem, før han sendte dem snurrende tilbake i kosmos ved et vink med håndleddet.”

Nå er musikken bevart for ettertiden til en kommende utgivelse på Lawo Classics, sammen med et annet verk orkesteret fremførte nokså nylig: Ein Heldenleben.

– Jeg har alltid likt å spille Strauss, musikken hans er et høydepunkt blant det som er skrevet for orkester, og svært fantasirik, sier Vasily Petrenko.

– Han er berømt for å ha sagt at han kunne beskrive med musikk hvordan han tar gaffelen fra venstre side av tallerkenen og legger den på høyre side. Men han var også i stand til å ta opp viktige spørsmål om essensen av menneskenes liv, slik som i Zarathustra.

– Svært utfordrende

Petrenko innrømmer gjerne at det er en tøff jobb å dirigere Strauss:

– Alle Strauss’ tonedikt er svært utfordrende for dirigenten. På prøvene må en holde styr på en mengde detaljer. Under fremførelsen må en ta hånd om temposkifter og fargeskifter i musikken, og fremfor alt fremkalle mange følelser og hjelpe orkesteret å vise frem sin visjon av denne fantastiske musikken.

Musikerne i orkesteret settes også på store prøver:

– Det er mange utfordringer å håndtere for orkesteret også. Strauss prøvde å flytte grensene for musikerne lenger og lenger. Det er massevis av noter, mye sterk eller svært svak musikk og mange soloer. Nesten alle musikerne har noe å spille individuelt, ofte svært hørbart. Det er en stor utfordring å holde oppmerksomheten og uttrykksfullheten på et høyt nivå så lenge.

– Han siktet alltid mot skjønnhet

Det å fortolke og virkeliggjøre komponistens intensjoner er hardt arbeid, men resultatene er tilsvarende tilfredsstillende:

– Strauss var en krevende mann og en krevende komponist, men siktemålet var alltid skjønnhet.

Petrenko håper innspillingen blir den første delen av en komplett versjon av Strauss' tonedikt på Lawo Classics, med klassikere som Don Juan og En Alpesymfoni:

– Oslo-Filharmonien er et fantastisk ensemble og har en lang tradisjon for å spille Richard Strauss’ musikk, men har aldri spilt inn en slik samling. Prosjektet gir dessuten de individuelle musikerne mulighet til å skinne, ikke bare på konsert, men også på en innspilling.