Oslo-ungdoms historier flettet sammen med klassisk musikk: – En heftig opplevelse

Hva har Bach med ungdom og utenforskap å gjøre? Det har nærmere 3000 Oslo-ungdommer fått oppleve på Voldsløkka scene denne høsten. Oslo-filharmoniens forestilling “Lyset er det eneste som er svart”, baserer seg på ungdommens egne tanker og perspektiver akkompagnert med musikk av blant annet Bach og Sjostakovitsj.

– Det er en absurd verden å vokse opp. Derfor er det fint å dra de tilbake til klassisk musikk og tekst, som ungdom kan føle seg sett i, sier Sigurd Kornelius Lakseide, som spiller i stykket “Lyset er det eneste som er svart”.

Han har tidligere spilt i “Vi lover et helvete”, samt spillefilmer som Den 12. mann. Denne gangen er det historiene til ni Oslo-ungdommere han og medskuespiller Ellen Bendu setter ord på.

– Tematisk og sett i lys av verden nå, opplever jeg at ungdommene kan relatere til mye av det som skjer på scenen, sier Lakseide.

Forventninger, vennskap og selvmord

Stykket spilles i samarbeid med Den kulturelle skolesekken og tar opp temaer som forventninger, vennskap, selvmord, utenforskap og å finne ut hvem man er. Musikk og tekst flettes sammen til et helhetlig uttrykk.

Musikken er nøye utvalgt til enten å løfte eller underbygge temaene og følelsene i forestillingen. Og unge publikummere blir kjent med musikk de nok vanligvis ikke hører på.

Nærmere 3000 elever fra hele Oslo har sett forestillingen, som har vært satt opp hele ti ganger i høst. På Voldsløkka skole har hele ungdomstrinnet sett stykket:

– Wow, den forestillingen var bare så rørende og bra. Jeg begynte å gråte litt, det var så bra, oppsummerer Maria Joynt Jacobsen i 9A ved skolen på Sagene.

– Det er veldig fint å møte kids og at de kan relatere, og har en heftig opplevelse. Det er en vanskelig målgruppe å spille for, så det er veldig kult at de følger så mye med og jeg opplever det som de sitter igjen med en fin opplevelse, forteller Lakseide.

Folkehelse og livsmestring

“Lyset er det eneste som er svart” ble utviklet i 2020. Bak forestillingen står regissør og dramatiker Toril Solvang-Kayambakis og produsent Liv Marie Skaare Baden i Oslo-filharmonien.

– Det er utrolig rørende å se 14 åringer bli sugd inn i Bach sin cellosuitte eller sitte å digge en heftig strykekvartett av Sjostakovitsj. Men det funker. Og de er begeistra, sier Baden.

På samme tidspunkt som forestillingen ble til kom “folkehelse og livsmestring”på læreplanen i skolen. Det er laget et tverrfaglig undervisningsopplegg til forestillingen der dette er en viktig del.

– For å nå målgruppen begynte vi å utforske hva de er opptatt av, noe som gjorde at forestillingen endret seg mye underveis. Stykket baserer seg på ni intervjuer med ungdommer i alderen 13 til 17 år i Oslo og det er disse vi møter i “Lyset er det eneste som er svart”, forteller Baden.

Disse historiene spiller sammen med musikken fra blant annet Sjostakovitsj, Bach, Glass og Schubert, fremført av Minna Fors, Åshild Breie Nyhus, Birgitta Halbakken, Johannes Martens og Gonzalo Moreno på strykekvartett og piano.

F.v: Minna Fors, Gonzalo Moreno, Johannes Martens, Birgitta Halbakken og Åshild Breie Nyhus.

Foto Eirik Førde