Oslo-filharmonien lanserer MusikkRom

MusikkRom er det første konseptet på veien mot et nytt musikkhus. Målet med MusikkRom er å gjøre musikkopplevelser mer tilgjengelige for alle Oslos innbyggere, på samme måte som Deichman gjør med litteratur.

Skrevet av Liv-Randi Holann

Fra testkonsert i MusikkRom med fiolinist Eldbjørg Hemsing og pianist Gonzalo Moreno.

Foto John-Halvdan Olsen-Halvorsen

MusikkRom forvandler tomme, livløse rom til høykvalitetsarenaer for konserter, musikkurs, øving, foredrag og eventer. Det fungerer samtidig som en testarena for å utvikle nye konsepter rettet mot både nye og erfarne publikummere, med mål om å styrke musikkens rolle i nærmiljøet, forteller Espen Sørbye Frederiksen, leder for nytt musikkhus i Oslo.

Det første MusikkRommet åpner i Haakon VII gate 2 i Vika (tidligere Lawo Store), hvor det vil arrangeres intime konserter, skolebesøk og nye konsepter innenfor klassisk musikk. Initiativet retter seg mot dem som ikke tradisjonelt oppsøker klassiske konserter, med et mål om å skape levende og dynamiske kulturmøteplasser i bydelene.

Inspirert av Deichman

– Inspirert av Deichmans bibliotekfilialer drømmer vi om at alle i Oslo skal ha sitt eget lokale MusikkRom, sier Frederiksen.

Han forteller at MusikkRom representerer en ny måte å tenke om kulturtilbud i byen på, og understreker at musikk ikke bare er for konserthusets tradisjonelle publikum, men for alle som ønsker å utforske og oppleve musikkens mangfold.

– Musikk er for alle, og vi ønsker å tilby en ny og inkluderende måte å oppleve musikk på.

Første skritt mot nytt musikkhus

MusikkRom er første konsept på veien mot et nytt musikkhus, et hus som skal jobbe for å løfte musikkens betydning i samfunnet og gjøre musikk viktig for flest mulig mennesker.

– Som en av bærebjelkene i norsk musikkliv, er det naturlig at vi tar på oss et stort ansvar for å hjelpe folk til å forstå musikk bedre. Derfor trenger vi et nytt musikkhus som både er et sted hvor man kan lytte til musikk og ta del i musikken selv, sier Knut Skansen, administrerende direktør i Oslo-filharmonien.

Fra testarrangementet Pust før konsert med pustetrener og terapeut Fredrik Fernando Austad.

Foto John-Halvdan Olsen-Halvorsen

– Vi har fokusert på en prosess der befolkningens ønsker og bransjens behov står i fokus og første fase har derfor handlet om å utvikle et sterkt konsept. Hvor musikkhuset skal ligge og hvordan det skal se ut er en dialog vi skal ha med politikerne og de som utvikler Oslo, legger Frederiksen til.

Det nye musikkhuset skal tilby helhetlige tilbud innen tre hovedretninger: læringsarena, konsertarena og utviklingsarena:

  • Læringsarenaen vil gi alle, uansett alder, muligheten til å utvikle sin musikkglede gjennom kurs og undervisningstilbud.

  • Konsertarenaen skal gjøre store konsertopplevelser tilgjengelig for hele befolkningen. Her planlegges Norges første vineyardsal, en kammersal samt multifunksjonelle saler. Målet er å engasjere 1 million publikummere gjennom 1200 konserter og arrangementer i året.

  • Utviklingsarenaen fungerer som et innovasjonssenter for ny musikk. I tillegg til øvingsfasiliteter og grupperom inneholder utviklingsarenaen en black box. Målet er å skape et hus som fremmer kreativitet, inkludering og samarbeid på tvers av sjangre.

  • Musikkhuset skal være et sted for alle: Et sted hvor musikkinteresse blomstrer, hvor ideer utveksles, og hvor publikum opplever magiske øyeblikk.

MusikkRom åpner torsdag 13. mars kl. 20:45 med en intimkonsert.