Ofo.no gjennom tidene
Oslo-filharmonien har fornyet seg med ny logo, nye farger og oppdatert nettside. Se alle endringene ofo.no har vært igjennom!
Skrevet av John-Halvdan Olsen-Halvorsen
Når vi nå har fornyet oss, vil den nye identiteten gjøre det lettere for deg å finne frem til billetter, abonnementer, informasjon om musikerne og sjefdirigenten, og annet spennende stoff vi publiserer på våre nettsider.
Selv om vi har en historie som strekker seg tilbake til 1919, er ikke vår digitale historie like lang. Her kan du se hvordan nettsidene har utviklet seg siden starten i 2006.
Starten av ofo.no
Domenet Oslo-filharmonien.no ble første gang registrert i 2002, men i det digitale internettarkivet WayBackMachine finner man første lagrede versjon fra 2006.
Øverst på siden er nyheten «Velkommen Saraste!»
Jukka-Pekka Saraste startet som sjefdirigent i 2006. Og med ny sjefdirigent var også en nettside på plass - med gode tilbud som studentrabatt og spart gebyr hvis du kjøpe billett på internett.
Siden lente seg tungt på Flash Player, og derfor ser siden ganske tom ut i dag (Flash Player ble gradvis mindre populært etter inntoget av smarttelefoner, og ble avviklet 31. desember 2020).
Neste versjon av nettsiden i internettarkivet er fra 2011. Borte var avhengigheten av Flash Player, og fargetemaet var primært sort og grått. Facebook-, Twitter- og YouTube-profil var på plass allerede i 2011.
I 2013 hadde nettsidene fått en fargeendring - nå med grønn bakgrunn. Vasily Petrenko overtok som sjefdirigent fra 2013/2014-sesongen, og er selvsagt i fokus med Wagners «Den flygende hollender».
Den neste store oppgraderingen kom i 2015, med ny og enklere logo. Den nye visuelle profilen la få føringer for innholdet, men selv om designet er fint, var sidene litt vanskelig å finne frem på.
I 2019 fikk nettsidene en oppdatert forside, der man mer tydelig fikk vist frem de neste konsertene til Oslo-filharmonien. Likevel var det et behov for en redesignet nettside, som er lettere å navigere og gir mer fleksibilitet i fremstillingen av innholdet.
Nye ofo.no
Dagens oppdaterte nettsider, med ny logo og flere farger, vil gjøre det lettere å finne frem til det innholdet du leter etter.
På konsertsidene er det nå enkelt å kjøpe bilett direkte ved å trykke "kjøp billett"-knappen. Ønsker du å lese mer om konserten kan man klikke på "les mer".
Nå er det enkelt å velge den datoen som passer for deg på konserten som spilles flere dager.
Og Barn og unge-sidene benytter seg av et større spekter av vår fornyede fargepalett.
Vi er veldig stole over de nye nettsidene, og håper vi snart ser deg på en konsert med Oslo-filharmonien!