Ny strykekvartett inspirert av Munchs "Solen"

Ragnar Heyerdahl har sterke minner fra barndommens konserter med "Solen" i bakgrunnen. Nå har minnene gitt liv til ny musikk.

Skrevet av Fred-Olav Vatne

Edvard Munchs maleri "Solen".

Foto Munchmuseet

− Jeg opplevde mine første konserter da jeg var fem år, forteller Ragnar Heyerdahl, komponist og fiolinist i Oslo-Filharmonien.

− Min mor tok meg med på Oslo-Filharmoniens konserter i Aulaen. Mine foreldre var abonnenter, og når faren min ikke kunne, fikk jeg bli med. Jeg gledet meg hver gang og syntes det var gøy å være der. Jeg ble glad i klassisk musikk og syntes særlig det var spennende med fiolinsolister − jeg begynte å spille selv da jeg var seks.

− Jeg har sterke minner om det bildet

Heyerdahls nye strykekvartett "Solen" blir urfremført i Munchmuseet lørdag 17. august, med komponisten selv blant musikerne. Og tittelen spiller på det mest prominent plasserte av Edvard Munchs malerier i Universitetets Aula:

− Det var "Solen" av Munch som utgjorde bakveggen for orkesteret når de spilte, så jeg har sterke minner om det bildet. Under arbeidet med strykekvartetten ble jeg oppmerksom på at det henger en tidligere versjon av "Solen" i salen der vi skal spille i Munchmuseet. Da tenkte jeg at den tittelen var et godt utgangspunkt, og det viste seg å stemme.

Ragnar Heyerdahl skrev musikk allerede som barn, men la ned komponeringen de årene han utdannet seg som fiolinist. Siden har han skrevet mye for sigøyner- og klezmerbandet Sturm und Drang, som han har ledet i en årrekke. I tillegg har han blant annet skrevet musikk for solofiolin og strykekvartett.

Ragnar Heyerdahl skriver musikk både for klassiske ensembler og for bandet han leder, Sturm und Drang.

Foto Rune Bendiksen

Begynner med solstråler

Ragnar Heyerdahl beskriver sin Strykekvartett nr. 3 som en blanding av flere musikalske elementer:

− Den begynner ekspresjonistisk med noen solstråler, så utvikler den seg via norsk folkemusikk til mer orientalsk folkemusikk. Det er alltid elementer av folkemusikk i det jeg skriver, sånn sett er strykekvartetten beslektet med det jeg skriver for Sturm und Drang. Men musikk for strykekvartett må noteres ned mer nøyaktig.

Heyerdahl har vært ansatt som fiolinist i Oslo-Filharmonien siden 1989, og kan feire 30 år med orkesteret i år. Han gleder seg over å kunne trekke enda lengre tråder bakover i orkesterets historie:

− Det passer ekstra godt å kunne urfremføre "Solen" samtidig med at vi feirer 100-årsjubileum. Orkesteret spilte helt fra starten av i Aulaen, med Munchs fantastiske malerier rundt seg. Fiolinisten Isaac Stern, et av mine store forbilder, skal ha sagt på en prøve med Oslo-Filharmonien en gang på 1960-tallet − mens han svettet og tørket seg i nakken − "This sun really burns!"

Les mer om konserten: Kammerkonsert på Munchmuseet