Minneord om André Previn
En av verdens fremste musikere og et reflektert og vennlig menneske, skriver Oslo-Filharmoniens tidligere direktør Trond Okkelmo om André Previn.
![Dirigent André Previn](https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=393&q=90&w=750&s=a1be74e5adc63aa3748fcbe6b93bec1b 750w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=524&q=90&w=1000&s=108b37114c599ca12ba0cd35f6dfa824 1000w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=655&q=90&w=1250&s=df5d1a7f3b461f0dad63ca1e0c846f5f 1250w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=786&q=90&w=1500&s=24df64d1b763c88d2b04bccb58bfa40a 1500w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=917&q=90&w=1750&s=3eac054b2b585c7b175d71b6e81f9752 1750w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1048&q=90&w=2000&s=81a61feaddaa4766a611c5b0bb2a62fa 2000w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1179&q=90&w=2250&s=daecbd084acfd760285310eb97f4461b 2250w, https://ofo.imgix.net/Aktueltsaker/Sesong-2018-2019/Previn-1920x1006.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1258&q=90&w=2400&s=fbb57fba31493a53ec6d94514d34cb4b 2400w)
André Previn i aksjon som Oslo-Filharmoniens sjefdirigent. (Foto: A.P. Mutter)
En av verdens fremste musikere i det 20. århundre, André Previn, døde 28. februar, 89 år gammel. Hans liv ble å skape og fremføre musikk i flere sjangre − som jazzpianist, som klassisk pianist, som komponist og arrangør i Hollywood, og som komponist av kunstmusikk. Men ikke minst som orkesterdirigent. I London Symphony Orchestra er han legendarisk.
Mot slutten av sin aktive karriere var han sjefdirigent for Oslo Filharmoniske Orkester. I flere år på nittitallet prøvde man å få ham hit som gjestedirigent, og da man endelig lyktes, måtte han melde forfall på grunn av hjerteproblemer. Han var blitt begeistret for Oslo Filharmoniske Orkester etter å ha hørt orkestrets og Mariss Jansons innspilling av Mahlers 2. Symfoni.
Etter Mariss Jansons' fratreden i 2002, var flere dirigenter ønsket som ny sjefdirigent. Ingen tenkte på Previn. Han var liksom et nummer for stor. Men da han endelig gjestet orkestret med Mahlers symfoni nr. 4, ble det for garvede musikere noe av det største de hadde vært med på. Kritikerne var overbegeistret. Previn kvitterte sitt besøk med ønske om et nærmere forhold til orkesteret. Hvor nært, ble han spurt. Hvorfor ikke som sjefdirigent, var svaret.
Det viste seg imidlertid fort at Previns helse skrantet. Det preget nok hans tid i Oslo. Men han turnerte med orkestret til BBC Proms i Royal Albert Hall, til Carnegie Hall i New York og til Lucerne-festivalen og til Musikverein i Wien. NRK var opptatt av at han og fiolinisten Anne Sophie Mutter fikk negativ kritikk i London etter fremførelsen av hans fiolinkonsert. Norske media fikk ikke med seg at orkestret og Previn andre steder ble møtt med gode kritikker og publikumsovasjoner.
Norske kritikere var blandet i sin oppfatning av Previns virke i Oslo. Men blant orkestrets musikere hersket ingen tvil om Previns store musikalitet. Symptomatisk var det at da orkestret og Previn fremførte Ravels Daphnis & Chloé i Carnegie Hall, mente musikere fra Metropolitan Orchestra at det var en av de fineste fremførelsene de hadde hørt.
Previn ble valgt, delvis fordi man vurderte at det ville være sunt for orkestret å få en dirigent som ga musikerne frihet til å stole på seg selv. Det gjorde en stund at noen − også kritikere −syntes orkestret ble noe svekket. Men for orkestret var det oppdragende og utviklende. Og mange av musikerne har uttrykt sin glede over å ha kunnet spille under hans taktstokk. Previn var kunnskapsrik på langt flere kunstfelt enn bare musikk, og et reflektert og vennlig menneske. Oslo Filharmoniske Orkester kan med rette rose seg av, og takke for, at en av verdens fremste musikere ønsket å tilbringe noen år sammen med dem.
Trond Okkelmo
Tidligere direktør i Oslo-Filharmonien
(Nekrologen stod på trykk i Aftenposten 11. mars 2019.)