− Det er som om jeg har sittet på hvert sete og pustet hver lyd
− Det er en ubeskrivelig opplevelse å høre dem puste liv i partituret, sier komponist Mette Henriette. Nå kan du se og høre Oslo-Filharmoniens urfremførelse på Youtube.
Skrevet av Fred-Olav Vatne
− Synergien mellom orkesteret og Klaus Mäkelä er til stor inspirasjon, sier Mette Henriette Martedatter Rølvåg (29), mest kjent som Mette Henriette, som i år skriver to nye stykker for Oslo-Filharmonien.
− Det er en ubeskrivelig opplevelse å høre disse fantastiske musikerne puste liv i partituret som jeg har tilbrakt så mye tid med i sommer. Klaus har en usedvanlig intuitiv forståelse av hvor jeg vil hen. Det at musikerne er så aktivt lyttende og til stede i musikken, gjør at nye nyanser oppstår hver gang. Og jeg ønsker jo at hver framføring skal føles levende også for utøverne.
− En naturlig forlengelse av håndverket mitt
Den sjøsamiske komponisten, saksofonisten og bandlederen fra Trondheim fikk et internasjonalt gjennombrudd som jazzartist med sitt doble debutalbum på ECM Records i 2015. Etter å lenge ha skrevet musikk for egne ensembler, er "This Too" hennes første stykke for symfoniorkester.
− Da jeg ble invitert til å komponere noe til konserten på Filipstad, skrev jeg allerede på et bestillingsverk til Oslo-Filharmonien. Tanken på to stykker som kunne kommunisere med hverandre tiltalte meg, og jeg sa ja.
Komponisten er også opptatt av hav og arkitektur, to lett synlige og aktuelle temaer på Filipstad.
− Underveis har jeg reflektert over hvordan jeg kan skrive for orkester på en måte som kjennes ekte og oppriktig i en så spesiell tid. Det har vært en prosess hvor jeg har gått innover i meg selv, samtidig som Klaus og musikerne har vært i min bevissthet hele veien. Det er som om jeg har sittet på hvert sete og pustet hver en lyd.
Mette Henriettes neste urframføring med Oslo-Filharmonien er 25. november. Hun jobber også med ny musikk til sitt eget ensemble og bestillingsverk til Cikada Trio og Arktisk Filharmoni. En lydinstallasjon til et forskningsskip og musikk til en amerikansk HBO-dokumentar er noen av hennes andre prosjekter.
− Å skrive for orkester kjennes som en naturlig forlengelse av håndverket mitt. På sett og vis er det jo de samme klangfargene som i mitt eget ensemble; tre, skinn, metaller og strenger. Jeg er virkelig inspirert til å fortsette å utforske denne paletten!
Se Mette Henriettes This Too: