Løfter frem orkesterverk av glemt norsk stjerne
Under Oslo-Filharmoniens siste konsert i jubileumssesongen fremførte orkesteret «Noces Norvegiennes». Et glemt verk skrevet av en norsk komponist.
Skrevet av Liv-Randi Holann
– Dette verket er det sannsynligvis ingen som lever i dag som har hørt tidligere. Antagelig har det bare vært framført én gang, som del av en ballettforestilling i Paris rundt 1930, forteller Lars Petter Hagen, utviklingssjef i Oslo-Filharmonien.
Komponisten, Hanna Marie Hansen (1875-1953) er det nok heller ikke så mange som kjenner til i dag. Hansen var imidlertid for kjendis å regne på sin tid. Pianisten og komponisten fra Trøndelag omtales gjerne som et vidunderbarn. Allerede som treåring hadde hun skrevet sine første komposisjoner, og hun holdt pianokonserter fra hun var fire, både i Norge og utlandet. Hun var mye omtalt i pressen og bidro til å sette Norge på det europeisk kulturkartet.
Verket «Noces Norvegiennes» er en rapsodi med kjente temaer av blant andre Edvard Grieg, Halfdan Kjerulf og Hanna Marie Hansen selv. Hagen ble oppmerksom på verket da han leste boken «Kvinner komponerer – ni portretter av norske kvinnelige komponister 1840-1920». Han ble nysgjerrig på å finne ut mer om det og kontaktet Ringve Museum, hvor originalen finnes. Oslo-Filharmoniens notebibliotekar Steinar Yggeseth reiste til Trondheim for å gjøre mer research og etter hvert startet den store jobben med å få tilgjengeliggjort verket for fremføring. Partituret ble scannet og i samarbeid med Nasjonalbiblioteket ble det laget en ny moderne utgave. Dermed kunne Oslo-Filharmonien fremføre et så godt som ukjent norsk orkesterverk under sin avslutningskonsert 14. juni.
– Å fremføre nye verk og å holde den norske kulturarven levende har gjennom hele Oslo-Filharmoniens historie vært helt sentralt. 100-års jubileet har handlet om både fortiden, nåtiden og fremtiden, og dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan, avslutter Hagen.