− Skal gjøre mitt beste for at det blir en stor opplevelse
Eivind Holtsmark Ringstad (21) spilte bratsj i Oslo-Filharmonien for første gang som 16-åring og debuterte som solist med orkesteret tre år senere. Torsdag er han tilbake som solist i William Waltons bratsjkonsert.
Skrevet av Fred-Olav Vatne
− Det er mange ting jeg liker med denne konserten − den inneholder alt fra vakre melodier til intens virtuositet, sier Eivind Holtsmark Ringstad til Ofo.no.
− Mange bratsjkonserter er veldig dystre og mørke, men Waltons er mer lyrisk. Den er krevende teknisk, men er likevel god å spille, for det ligger godt for instrumentet.
Les mer og kjøp billett: Eivind Holtsmark Ringstad spiller Walton
Prøver å finne sin egen tone
Waltons bratsjkonsert er selvskreven på repertoaret til bratsjsolister verden over, og de mest legendariske utøverne har gjerne spilt inn sine egne versjoner. Eivind vil gjøre det på sin egen måte:
− Jeg jobber veldig mye med å finne en egen tone i verket, siden den spilles så godt av så mange. Så jeg prøver å finne min egen klang og karakter, så man med en gang kan høre at det er jeg som spiller.
Han synes konsertens høydepunkt kommer mot slutten av verket:
− Slutten på konserten er helt fantastisk. Det er ikke en typisk bravuraktig avslutning, den er rolig og stille, med en utrolig vakker melodi. Det vakre hovedtemaet fra første sats kommer smygende tilbake, med en sterk inderlighet. Jeg skal gjøre mitt beste for at det blir en stor opplevelse.
− Dette er mitt hjemmeorkester
Eivind Holtsmark Ringstad fikk sitt gjennombrudd med både norsk og internasjonal finaleseier i den TV-sendte musikkonkurransen Virtuos i 2012, og har siden blant annet mottatt prestisjetunge stipender fra Statoil og Borletti-Buitoni.
Han debuterte som solist med Oslo-Filharmonien i 2013, med Christian Sindings Suite i gammel stil arrangert for bratsj, men forbindelsen strekker seg enda lenger tilbake:
− Jeg har jo vokst opp i denne byen og vært på konserter fra jeg var yngre, så dette er mitt hjemmeorkester. Det er et fantastisk orkester med flotte musikere, og å spille med dem er kjempemoro hver gang.
Som 16-åring deltok han i bratsjgruppen som hospitant, og det første han spilte var Béla Bartóks Konsert for orkester.
− Det var utrolig stort å være med på − og kjempevanskelig å spille. Det var uvant å sitte mellom så erfarne musikere. Det var i grunnen ganske skummelt i starten, men det gikk fort over, for musikerne i orkesteret er veldig hyggelige, og man føler seg hjemme med én gang.
Den unge bratsjisten har for tiden en travel kalender, med store solistoppdrag ved siden av tredjeårs bachelorstudier ved Barratt Due Musikkinstitutt. En av vårens store begivenheter blir Festspillene i Bergen, der han blant annet skal debutere med Bergen Filharmoniske Orkester.