– Fred er ikke fravær av konflikt, men å finne en balanse i motsetningene

Årets Nobel Peace Prize Concert er ikke bare en fest for fredsprisvinnerne, det er også et levende bevis på at motsetninger kan finne felles språk.

Skrevet av Per Asbjørn Risnes jr.

Olav Njølstad ved Nobelinstituttet, Ingrid Røynesdal i Oslo-Filharmonien og Kjetil Thorsen i Snøhetta har samarbeidet tett om årets Nobel Peace Prize Concert.

Foto Marte Garmann.

Nobelprisen er en verdenskjent norsk merkevare. Og fredspriskonserten har lenge vært en slags markering av prisen og idealene den bygger på. Etter at konserten ble avlyst i 2019 og 2020, har Nobelinstituttet samarbeidet med Oslo-Filharmonien og Snøhetta om en NRK-sendt festforestilling. Denne helgen blir konserten vist direkte på NRK i beste sendetid.

– Det har vært veldig gøy, men også en utrolig krevende prosess. Vi vil gi seerne en ekstraordinær kveld, med et klassisk men samtidig moderne uttrykk. Det storslåtte og det nære samles i en felles ide, nemlig at fred ikke er fravær av konflikt, men å finne en god balanse i motsetningene, sier Ingrid Røynesdal i Oslo-Filharmonien.

– Godt å oppleve at tre institusjoner kunne komme frem til konseptet om balanse

– Målet er jo fortsatt å komme ut med budskapet til nye grupper, på tvers av generasjonene, sier direktør ved Nobelinstituttet Olav Njølstad.

– Fredsprisen og idealene den bygger på, har jo et stort alvor i seg, vi skal utfordre makten der hvor det trengs. Men det skal fortsatt være en fest der vi feirer prisvinnerne. Så det å samarbeide med en tung kulturinstitusjon gir konserten integritet, troverdighet og kvalitet. Og ved å få med Snøhetta gir vi den en sjangeroverskridende og moderne vri, sier han om design- og arkitektselskapet som har vært med å utvikle konsertkonseptet.

– Dette er jo tross alt en fredspris. Så det var godt å oppleve at tre institusjoner kunne komme frem til konseptet om balanse. Vi brukte vår arbeidsmetodikk fra andre kreative oppgaver til å forløse den enigheten, sier Kjetil Thorsen i Snøhetta.

Foto Marte Garmann.

Sirkelrund sceneplattform og «skog av lys»

– Sirkelen er den perfekte balansen, så det ble utgangspunktet vårt, sier produktdesigner Nadine Schaub, som har vært med å jobbe frem den visuelle identiteten for konserten. Den inneholder blant annet en sirkelrund sceneplattform og en equaliser-inspirert «skog av lys» innimellom musikerne.

– Balansekonseptet forsøkte å forene det moderne med det tradisjonelle, det lekne med det sofistikerte, det menneskelige og det teknologiske, det mørke med det lyse. Men også det å finne balansen mellom designen og hva NRK kan få til og hva musikerne trenger for å kunne utøve kunsten sin, sier hun.

Nadine Schaub viser de vertikale lysene som danner en "skog" mellom musikerne og som kan justeres i styrke og nivå etter musikken, som en equaliser på et stereoanlegg.

Foto Marte Garmann.

Produktdesigner Nadine Schaub i Snøhetta har arbeidet med det visuelle konseptet for Nobelpriskonserten..

Foto Marte Garmann.

Kunstneriske ytterpunkter møtes

Denne balansen går også igjen i det musikalske innholdet i festforestillingen. Den består av forskjellige kunstneriske ytterpunkter som møtes for å finne et felles språk. En popartist lager åpningsverket sammen med en klassisk komponist. En slampoet resiterer til orkesterets solocellist. Og en street-danser beveger seg til Stravinskij. Blant annet.

I skrivende stund er det klart at konserten går som planlagt, men med betydelig færre tilskuere på grunn av koronarestriksjonene.

– Vi har et stort internasjonalt publikum. Tv-showet blir vist over hele verden. I tillegg har vi mulighet til å nå ut med konserten digitalt i etterkant. Så alle som vil, får med seg denne konserten på en eller annen måte, sier Røynesdal.