Et filmprosjekt som nesten ble ødelagt av en konsertsal i bevegelse
Filmprosjektet SINGULARITY er et unikt verk laget av Koka. Les om innspillingen og verket som nesten ble forkastet da Oslo Konserthus ikke holdt seg i ro.
Skrevet av John-Halvdan Olsen-Halvorsen
![Komponist Koka Nikoladze](https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=429&q=90&w=750&s=3b2e9f42aebc895e960e42d67cf9e759 750w, https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=571&q=90&w=1000&s=1e63d7f75f835fae6dbdce920ca7429a 1000w, https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=714&q=90&w=1250&s=66b69363bbd5b86f203071e043405dfb 1250w, https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=857&q=90&w=1500&s=55abbd1dfc42d51dd36fdb705e0a9cd6 1500w, https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1000&q=90&w=1750&s=7ee14c85b0dfbccb70c26e98df51f2c8 1750w, https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1143&q=90&w=2000&s=1075808fec4733af22f97aa789ab59b4 2000w, https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1286&q=90&w=2250&s=fee1a0ab6475f6b43ecf12850407e00b 2250w, https://ofo.imgix.net/Koka-Nikoladze.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1371&q=90&w=2400&s=7857a81adbe21500ac6b386f996bfdcf 2400w)
Komponist Koka Nikoladze.
© Courtesy Colección SOLO
– Noen konsertsaler puster. Og de puster sakte, skriver Koka Nikoladze om arbeidet med hans orkesterverk SINGULARITY.
På ukens første dag satte Koka opp kameraet, lysriggen og en stol på scenen. Det var veldig viktig at alt utstyret stod på nøyaktig samme plass gjennom hele innspillingen. Dersom noe flyttet seg, ville ikke bildene matche hverandre, og hele prosjektet ville vært mislykket. Alle involverte ble informert om dette, og renholdstjenesten ble satt på pause.
Hver enkelt musiker kom inn, én etter én, satte seg på stolen og spilte foran kameraet. Koka brukte 30 minutter med hver musikere for å ta opp spesifikt materiale han trengte til videoen sin.
På ukens andre dag hadde kameraet flyttet seg. Det skulle ikke være mulig, siden kameraet stod på et tungt stativ og ingen hadde vært i Store sal i Oslo Konserthus i løpet av natten. Materialet fra dagen før måtte kastes, og Koka måtte filme alt som ble filmet dagen før på nytt.
Tidlig om morgenen på ukens tredje dag hadde kameraet flyttet seg nok en gang.
– Det virket som en spøk fra spøkelser, eller sabotasje fra en utenomjordisk sivilisasjon med uklare motiver, forteller Koka. Etter timesvis med leting etter en forklaring, testet han kameraet igjen. Da hadde kameraet flyttet seg tilbake til utgangsposisjonen - helt av seg selv. Forklaringen har å gjøre med at Oslo Konserthus er bygd i tre.
– Når ventilasjonen automatisk ble skrudd av i løpet av natten, og temperaturen synker, så vrir scenen seg litt, og kameraposisjonen blir annerledes. Men når temperaturen og luftfuktigheten blir lik som den var på dagen, så blir kameraposisjonen også den samme, forteller Koka.
Koka er en artist fra Oslo med en solid bakgrunn innen klassisk fremføring og komposisjon, men er også teknolog og instrumentoppfinner.
Kokas verk spenner fra samtidsmusikk til popkultur og videografi.
Kokas «Beat Machines» ble kjent i 2016. Siden den gang har Discovery Channel, ARTE, Deutsche Welle, BR og andre medier, samt VICE, WIRED, GIZMODO og New York Magazine dekket Kokas kreasjoner. Verkene hans kan finnes i private kunstsamlinger over hele verden.
Koka er i dag førsteamanuensis i musikkteknologi og Live Electronics ved Norges musikkhøgskole.
SINGULARITY / Koka Nikoladze / Oslo Philharmonic
Youtube Oslo Philharmonic
SINGULARITY er et unikt verk laget av Koka. Det ble tatt opp i Oslo Konserthus i løpet av en uke med ett kamera, én mikrofon, før det ble redigert, mikset og mastret av Koka.
– Forestill deg en video som viser først et bilde av en katt, så en hund og så en glisende ape. Hvis bildesekvenses spilles sakte vil hjernen din klare å kjenne igjen hvert ansikt. Dersom sekvensen spilles raskere, vil hjernen begynne å slite. Og når hastigheter går over et punkt klarer ikke hjernen å skille mellom de forskjellige bildene, forklarer Koka.
Når hjernen ikke klarer å skille bildene får du det han kaller “singularity”.