Dirigent i karantene

14 400 minutter, 240 timer, 10 dager. Hva bruker en dirigent i karantene tiden på mens han venter på å få lov til å entre podiet?

Skrevet av Liv-Randi Holann

Vasily Petrenko jogger hver morgen.

Foto Vasily Petrenko.

Vi møter vår tidligere sjefdirigent, Vasily Petrenko, i hans «dressing room» bak scenen i Konserthuset. Han har nettopp jobbet seg gjennom Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4 sammen med de drøyt 60 musikerne som er klarert for jobb denne dagen. Etter 10 dager alene i karantene i en koronastille Oslo by, er det en takknemlig dirigent som står på scenen denne dagen.

− Jeg så veldig frem til å komme tilbake til Oslo nå. Sist jeg var her var i mars da lockdownen startet. Oslo-Filharmonien er ett av de beste orkestrene i verden og for meg er det alltid spesielt gledelig å være her, særlig fordi jeg har tilbragt syv år tett på orkesteret som sjefdirigent. Men jeg håper at vi neste gang kan spille vanlig konsert med publikum i salen, sier dirigenten.

Strenge restriksjoner

Petrenko ankom Oslo 30. desember og ble kjørt direkte til et hus han leier på Lysaker. På grunn av de strenge koronarestriksjonene kunne ikke familien bli med denne gangen, og de siste juledagene, samt nyttårshelgen måtte tilbringes alene. Mens andre kanskje hadde brukt tiden til Netflix-maraton, bruker Petrenko timene til å forberede seg til konsert. Partiturer han har lest mange ganger før, studeres på nytt.

− I tillegg hører jeg på tidligere innspillinger av det aktuelle stykket, også egne innspillinger, for å lete etter hva som eventuelt kan gjøres bedre, forteller han.

Men det er begrenset hvor mange minutter og timer man kan bruke på å lytte til musikk og studere et partitur. Det er også begrenset hva en dirigent i karantene har lov til å gjøre.

− Det blir mye jogging! ler Petrenko.

Dirigenten jogger hver eneste morgen, uansett hvor mange kuldegrader gradestokken viser. Men aldri med musikk på øret.

− Jeg liker å høre på lydene i naturen. Hvis man lytter nøye, kan man høre hvordan de tynne islagene i fjorden gnisser mot hverandre. Det er faktisk ganske inspirerende.

Det siste halvåret har dirigenten fått god trening i å sitte i karantene i diverse byer rundt om i verden.

− Jeg vil si at Norge er ett av de beste landene å sitte i karantene i. Det å ha naturen i umiddelbar nærhet gjør karantenetiden så mye lettere enn i mange andre byer.


Foto Liv-Randi R. Holann

Digitale utfordringer

Etter et utall joggeturer er han mer enn klar for å spille inn ny konsert med orkesteret. Oslo og Norge er så godt som stengt ned, men Oslo-Filharmonien har valgt å fortsette å spille konserter. Med strenge smittevernrutiner, hyppig testing og et utbygd podie lar det seg gjøre å produsere konsertvideoer til et trofast publikum.

Selv om publikum nå befinner seg bak tv- og pc-skjermer over hele verden syns Petrenko det tross alt er bedre å spille for et publikum man ikke ser, enn å ikke spille i det hele tatt.

− Som dirigent byr det på nye og annerledes utfordringer. I en normal konsertsituasjon, med publikum i salen, kan du kjenne energien og adrenalinet fra publikum. Man kan kjenne en nerve, en følelse av noe helt unikt som skjer her og nå, i øyeblikket, som man deler med publikum. Uten publikum må man som dirigent jobbe mer med å gjenskape den samme følelsen overfor orkesteret, forklarer han.

Den siste tiden har både orkesteret og dirigenten fått god trening i å spille for et stort publikum de ikke kan se. Oslo-Filharmoniens digitale satsing har nådd ut til millioner av mennesker verden over.

− Det er mye mer behagelig å spille for et publikum man kan se og føle. Likevel prøver jeg å ikke la meg påvirke av det. Mitt ansvar og plikt er å inspirere orkesteret til å yte best mulig, uavhengig av om det er publikum i salen eller ikke.

Foto Liv-Randi R. Holann

Flere store produksjoner på programmet

Alle timene han har tilbragt i karantene har også gitt han tid til å reflektere over hvordan koronasituasjonen påvirker kulturlivet i sin helhet.

− Jeg ser på det å investere i kunst- og kulturlivet som en langtidsinvestering. Man ser kanskje ikke effekten umiddelbart, som hvis du bygger et nytt sykehus. Men kunst og kultur bringer mennesker sammen og bidrar til en større forståelse for hverandre. Det håper jeg de som tar beslutninger husker også når de skal gjøre tøffe økonomiske vurderinger etter korona. Jeg håper kjærligheten til musikken vil seire!

De neste to ukene skal Petrenko tilbringe i Oslo, hvor han skal gjøre flere konsertinnspillinger med Oslo-Filharmonien. På planen stod opprinnelig en storslått nyttårskonsert. Det satte koronasituasjonen en effektiv stopper for. I stedet er et stort apparat med filmfolk engasjert for å produsere den beste erstatningen vi kan gi publikum. De neste ukene produseres flere konsertvideoer med utdrag av det opprinnelige konsertprogrammet, samt verk av Bartok og Korngold.

- Jeg håper på en fortsatt kollektiv innsats for å få stoppet denne pandemien. Jeg håper at når vi kommer tilbake til en mer normaltilstand vil appetitten for konserter, teater, alle kulturopplevelser komme tilbake, antagelig i enda større skala. Det ser jeg virkelig frem til!

Dirigent Vasily Petrenko under en av prøvene med Oslo-Filharmonien.

Foto Liv-Randi R. Holann

Dirigent Vasily Petrenko og musiker Louisa Tuck.

Petrenko i samtale med musiker Louisa Tuck.

Foto Liv-Randi R. Holann