Dirigent i karantene
14 400 minutter, 240 timer, 10 dager. Hva bruker en dirigent i karantene tiden på mens han venter på å få lov til å entre podiet?
Skrevet av Liv-Randi Holann
![Dirigent Vasily Petrenko.](https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=429&q=90&w=750&s=c6614efecad458c29deff884686856f7 750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=571&q=90&w=1000&s=27fb3d7f6ba8e6f4e4b659f072cf1878 1000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=714&q=90&w=1250&s=4223831b0f62acd0120025c102541914 1250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=857&q=90&w=1500&s=e1d54c2e273771020d172d2bd80ab824 1500w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1000&q=90&w=1750&s=a1379a8f382ef9eb1b6d5ec83ae748c7 1750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1143&q=90&w=2000&s=672bc8a9bef7a62f731b2bb10f729adb 2000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1286&q=90&w=2250&s=d78a61275976d3b2e3401dd4eac89eed 2250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-16_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1371&q=90&w=2400&s=ff1a2a5553edbc352b91a0432ef67ff0 2400w)
Vasily Petrenko jogger hver morgen.
Foto Vasily Petrenko.
Vi møter vår tidligere sjefdirigent, Vasily Petrenko, i hans «dressing room» bak scenen i Konserthuset. Han har nettopp jobbet seg gjennom Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4 sammen med de drøyt 60 musikerne som er klarert for jobb denne dagen. Etter 10 dager alene i karantene i en koronastille Oslo by, er det en takknemlig dirigent som står på scenen denne dagen.
− Jeg så veldig frem til å komme tilbake til Oslo nå. Sist jeg var her var i mars da lockdownen startet. Oslo-Filharmonien er ett av de beste orkestrene i verden og for meg er det alltid spesielt gledelig å være her, særlig fordi jeg har tilbragt syv år tett på orkesteret som sjefdirigent. Men jeg håper at vi neste gang kan spille vanlig konsert med publikum i salen, sier dirigenten.
Strenge restriksjoner
Petrenko ankom Oslo 30. desember og ble kjørt direkte til et hus han leier på Lysaker. På grunn av de strenge koronarestriksjonene kunne ikke familien bli med denne gangen, og de siste juledagene, samt nyttårshelgen måtte tilbringes alene. Mens andre kanskje hadde brukt tiden til Netflix-maraton, bruker Petrenko timene til å forberede seg til konsert. Partiturer han har lest mange ganger før, studeres på nytt.
− I tillegg hører jeg på tidligere innspillinger av det aktuelle stykket, også egne innspillinger, for å lete etter hva som eventuelt kan gjøres bedre, forteller han.
Men det er begrenset hvor mange minutter og timer man kan bruke på å lytte til musikk og studere et partitur. Det er også begrenset hva en dirigent i karantene har lov til å gjøre.
− Det blir mye jogging! ler Petrenko.
Dirigenten jogger hver eneste morgen, uansett hvor mange kuldegrader gradestokken viser. Men aldri med musikk på øret.
− Jeg liker å høre på lydene i naturen. Hvis man lytter nøye, kan man høre hvordan de tynne islagene i fjorden gnisser mot hverandre. Det er faktisk ganske inspirerende.
Det siste halvåret har dirigenten fått god trening i å sitte i karantene i diverse byer rundt om i verden.
− Jeg vil si at Norge er ett av de beste landene å sitte i karantene i. Det å ha naturen i umiddelbar nærhet gjør karantenetiden så mye lettere enn i mange andre byer.
![Dirigent Vasily Petrenko forbereder seg til konsert.](https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=501&q=90&w=750&s=abae09253e17a6bd2efd5ab2e2fdfa9e 750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=668&q=90&w=1000&s=30c1559185510ce800fd160fe43e9f41 1000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=835&q=90&w=1250&s=a94b3b3ec1c2321ce16dfbeb7b5dbc1a 1250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1002&q=90&w=1500&s=1a2d8ca671c658515a119f0a5294b2a4 1500w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1169&q=90&w=1750&s=e589bc1598c74836dd584880157c2c5c 1750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1336&q=90&w=2000&s=26858318f2ca78df0766edc47955cbef 2000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1503&q=90&w=2250&s=75dc4f2a7167c2f653a4290d93ea955e 2250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-06_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1603&q=90&w=2400&s=12bc97406f74dcb5e6fe253cb7857d2f 2400w)
Foto Liv-Randi R. Holann
Digitale utfordringer
Etter et utall joggeturer er han mer enn klar for å spille inn ny konsert med orkesteret. Oslo og Norge er så godt som stengt ned, men Oslo-Filharmonien har valgt å fortsette å spille konserter. Med strenge smittevernrutiner, hyppig testing og et utbygd podie lar det seg gjøre å produsere konsertvideoer til et trofast publikum.
Selv om publikum nå befinner seg bak tv- og pc-skjermer over hele verden syns Petrenko det tross alt er bedre å spille for et publikum man ikke ser, enn å ikke spille i det hele tatt.
− Som dirigent byr det på nye og annerledes utfordringer. I en normal konsertsituasjon, med publikum i salen, kan du kjenne energien og adrenalinet fra publikum. Man kan kjenne en nerve, en følelse av noe helt unikt som skjer her og nå, i øyeblikket, som man deler med publikum. Uten publikum må man som dirigent jobbe mer med å gjenskape den samme følelsen overfor orkesteret, forklarer han.
Den siste tiden har både orkesteret og dirigenten fått god trening i å spille for et stort publikum de ikke kan se. Oslo-Filharmoniens digitale satsing har nådd ut til millioner av mennesker verden over.
− Det er mye mer behagelig å spille for et publikum man kan se og føle. Likevel prøver jeg å ikke la meg påvirke av det. Mitt ansvar og plikt er å inspirere orkesteret til å yte best mulig, uavhengig av om det er publikum i salen eller ikke.
![Dirigent Vasily Petrenko på prøve med OFO.](https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=501&q=90&w=750&s=81ce951ebe445ec7b4c965b4437dff0d 750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=668&q=90&w=1000&s=3c2ac381258e8471fe821755ba3378ee 1000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=835&q=90&w=1250&s=b8ddf2c58c643fcb9a04a4d5af421070 1250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1002&q=90&w=1500&s=63e307b7e05a57e618ea0e83b3cfcb37 1500w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1169&q=90&w=1750&s=3a5710540fc2f070c15825f01784f982 1750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1336&q=90&w=2000&s=e9763436047a07180a49303353c4bdaa 2000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1503&q=90&w=2250&s=3539b63fd47ab1fc1076c13c58b0346a 2250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-10.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1603&q=90&w=2400&s=7019a92a73ca19a2abe8c2016bdbc536 2400w)
Foto Liv-Randi R. Holann
Flere store produksjoner på programmet
Alle timene han har tilbragt i karantene har også gitt han tid til å reflektere over hvordan koronasituasjonen påvirker kulturlivet i sin helhet.
− Jeg ser på det å investere i kunst- og kulturlivet som en langtidsinvestering. Man ser kanskje ikke effekten umiddelbart, som hvis du bygger et nytt sykehus. Men kunst og kultur bringer mennesker sammen og bidrar til en større forståelse for hverandre. Det håper jeg de som tar beslutninger husker også når de skal gjøre tøffe økonomiske vurderinger etter korona. Jeg håper kjærligheten til musikken vil seire!
De neste to ukene skal Petrenko tilbringe i Oslo, hvor han skal gjøre flere konsertinnspillinger med Oslo-Filharmonien. På planen stod opprinnelig en storslått nyttårskonsert. Det satte koronasituasjonen en effektiv stopper for. I stedet er et stort apparat med filmfolk engasjert for å produsere den beste erstatningen vi kan gi publikum. De neste ukene produseres flere konsertvideoer med utdrag av det opprinnelige konsertprogrammet, samt verk av Bartok og Korngold.
- Jeg håper på en fortsatt kollektiv innsats for å få stoppet denne pandemien. Jeg håper at når vi kommer tilbake til en mer normaltilstand vil appetitten for konserter, teater, alle kulturopplevelser komme tilbake, antagelig i enda større skala. Det ser jeg virkelig frem til!
![Dirigent Vasily Petrenko under en av prøvene med Oslo-Filharmonien.](https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-09.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=501&q=90&w=750&s=e6d4c3df9ced173dec1eb64fe727a294 750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-09.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=668&q=90&w=1000&s=ff4bddbd88c523a39e88b47ba1991384 1000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-09.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=835&q=90&w=1250&s=a6a0c1ca5bbff8313dcaba1be416c43c 1250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-09.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1002&q=90&w=1500&s=14da952488ee7ead6745fa64bf85d858 1500w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-09.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1169&q=90&w=1750&s=3b16de9a02bffeb6b8e7aa927d9fef6c 1750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-09.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1336&q=90&w=2000&s=f06b3712ed284247ed6c27c808906323 2000w)
Foto Liv-Randi R. Holann
![Dirigent Vasily Petrenko og musiker Louisa Tuck.](https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-15_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=501&q=90&w=750&s=20d13387797dd5f751bce2b0f3b45ab5 750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-15_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=668&q=90&w=1000&s=2df7990190bc9a5dfabed4c55c997bff 1000w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-15_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=835&q=90&w=1250&s=a2add69cb514c1b2fd01e48a717bc816 1250w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-15_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1002&q=90&w=1500&s=b6b89028a828a5022e34cfbb34d15da6 1500w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-15_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1169&q=90&w=1750&s=b09e2ff1df931a0131f1d9e571409852 1750w, https://ofo.imgix.net/Vasily_reportasje-15_red.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1336&q=90&w=2000&s=2c49fefae070a95fce04ef948cdca5e5 2000w)
Petrenko i samtale med musiker Louisa Tuck.
Foto Liv-Randi R. Holann