Recommendations

Velkommen til en gripende sesong

Alex Taylor & Marco Feklistoff

Oslo-filharmoniens planavdeling står for den kunstneriske planlegging av den kommende konsertsesongen. Kunstnerisk plansjef, Alex Taylor, og leder for program- og orkesterplanlegging, Marco Feklistoff, kommer her med sine anbefalinger.

Oslo-filharmonien byr på et mangfoldig program neste sesong. I slutten av august sparker vi sesongen i gang med Andrew Normans banebrytende verk Play, som vant Grawemeyer Award 2017 (verdens største pris for komposisjon) og har blitt omtalt i Boston Globe som det 21. århundrets viktigste orkesterverk. Play utforsker ideer om valg, tilfeldighet, fri vilje og kontroll, om hvordan teknologi har om- koblet hjernene våre og om de utviskede grensene for virkeligheten i internett- alderen. Men først og fremst er dette helt utrolig morsom, fargerik og grensespreng- ende musikk. Her gjelder det å henge med!

Orkesterets bidrag til Ultimafestivalen i september er i samarbeid med Det Norske Solistkor, Det Norske Jentekor og Brunnsbo Musikklasser. Julia Wolfes Fire in my mouth har blitt spilt for utsolgte hus i New York og Gøteborg og blir et høydepunkt ved årets Edinburgh International Festival. Verket er en gripende, scenisk fortelling om klesindustrien i New York City, fabrikkbrannen i Triangle Shirt- waist Factory og dens etterspill.

I mars 2025 er Eldbjørg Hemsing solist i Oslo-komponisten Hjalmar Borgstrøms romantiske fiolinkonsert. Dette er utrolig nok første gang denne vakre og virtuose, norske fiolinkonserten framføres av Oslo-filharmonien. Og i april gleder vi oss til Vasily Petrenko er tilbake med noe av Richard Wagners mest berørende musikk. Da komponisten Sibelius hørte operaen Parsifal for første gang, skrev han:

Ingenting i verden har gjort så overveldende inntrykk på meg. Alle mine innerste hjertestrenger dunket. Jeg kan ikke engang begynne å fortelle deg hvordan Parsifal har ført meg bort.

Vi gleder oss til mange slike opplevelser neste sesong og er sikre på at du finner noe som inspirerer deg.