Caroline Shaw The Observatory

Written by Amadea Donaji Reksterberg

Jeg så ned på byen med alle dens kurver og alle dens kanter, og opp på himmelen, som har blitt observert og undret over siden bevissthetens begynnelse.

Caroline Shaw

På en høyde, nord for Hollywood, ligger det berømte Griffith-observatoriet. Hit gikk komponist Caroline Shaw en tidlig morgen for å klarne tankene. Hun var midt i komposisjonsarbeidet med et nytt verk for Los Angeles Philarmonic Orchestra, The Observatory. Verket ble urfremført under Hollywood Bowl i august 2019.

Jeg prøver alltid å skrive for det spesifikke miljøet hvor musikken vil bli fremført for første gang; sted, ensemble, person og tiden på året. (...) Det er en morsom begrensning, og det bidrar til å holde skrivingen personlig og koblet til den virkelige verden. (...) Det er noe med det å skrive et orkesterverk for en sommerkveld i Hollywood, som fikk meg til å tenke på favorittsjangeren min innen film og historiefortelling – sci-fi. Jeg elsker måten episke historier om det hinsidige kan zoome inn og ut, og gjennom storslåtte, alternative universer fortelle historier om oss selv. Jeg elsker hvordan musikken i disse filmene former og farger oppfatningen vår av disse verdenene.

42 år gamle Caroline Shaw er en amerikansk komponist, fiolinist og sanger. I 2022 mottok hun Grammy-prisen for beste moderne klassiske komposisjon med verket Narrow Sea. I en alder av 30 ble hun den yngste mottakeren av den høythengende Pulitzerprisen, med komposisjonen Partita for 8 Voices. Shaw har en mastergrad i utøvende fiolin fra universitetet i Yale, og en doktorgrad i komposisjon fra Princeton University. Hun er en musiker som beveger seg mellom roller, sjangere og medier. Hun har skrevet og produsert for ikoniske artister og ensembler over hele det musikalske spekteret, slik som Rosalía, Renée Fleming, Yo-Yo Ma, Kanye West og New York Philharmonic Orchestra.

Å lage et partitur for fullt orkester kan føles som å stå på en fjelltopp, samtidig som å skrubbe kjøkkengulvet, svømme midt i en innsjø, ta T-banen i rushtiden og forsiktig holde noen i hånden. (...)

I sitt kompositoriske arbeid ønsker Shaw å forestille seg en verden av lyd som ingen tidligere har hørt, men som alltid har eksistert. Caroline Shaw kan sies å være en komponist og musiker som forener ulike musikalske verdener på nye og spennende måter, som taler til og gjenspeiler tiden vi lever i. Hennes kompositoriske arbeider inkluderer musikk til film, spill, populærmusikk, kammermusikk, solostykker, vokalmusikk og orkesterverker. Om verket The Observatory forteller hun:

Det er noen veldig store akkorder, og noen veldig store rom. Det er mønstre og detaljer av bevegelse av mønstre. (...) Det er motiver som forsterkes og forminskes samtidig, som objekter i bane i forskjellige faser. Det er forgrunn og bakgrunn. (...) Det er referanser til Strauss’ Don Juan, Bachs Brandenburg-konsert nr. 3, Sibelius’ symfoni nr. 2, Brahms’ symfoni nr. 1 og de harpelignende klokkespillene som brukes til å kalle publikum til plassene på orkesterkonserter. Det er jubel og systemkritikk. Det er kaos og klarhet. De veldig store akkordene kommer tilbake på slutten, men funksjonen deres er ikke den samme som da vi begynte. Velkommen til The Observatory (observatoriet).

Hør Dalia Stasevska dirigere verket på Spotify