Lytt til verkomtalen
Trompetkonsert Doom Painting, av den amerikanske samtidskomponisten Nico Muhly, er skrevet for Tine Thing Helseth, som selv har beskrevet at verket «... på en måte “fanget” meg. Det føles som om det er skrevet for meg.»
Verket er delt opp i tre satser og dykker ned i den rike og symbolske historikken rundt trompetens rolle i bibelske kontekster. Gjennom musikken utforskes trompetens kraft og betydning, både som et seremonielt instrument i religiøse ritualer og som en bærer av dyp symbolsk betydning. Muhly har selv beskrevet verket som om han «... prøver å utforske trompetens uttrykksmuligheter som et gammelt instrument, som er eldre enn de fleste andre instrumenter i det moderne orkesteret.» Doom Painting er et bestillingsverk bestilt av Oslo-filharmonien, Antwerpen Symfoniorkester, NTR Saturday Matinee, og Hallé Concerts Society.
I første sats, «Clarioun», presenteres trompeten som et majestetisk instrument som markerer viktige øyeblikk. Muhly gir liv til trompetens historiske funksjon som både en mektig lydbærer og en kilde til kollektiv feiring, hvor hver tone resonerer med tradisjonelle kontekster som har preget menneskehetens religiøse praksis.
I andre sats, «Doom Painting», tar Muhly lytteren med inn i en mer abstrakt og reflekterende tilnærming. I denne satsen møter lytteren et klanglandskap inspirert av hellige veggmalerier som fremstiller dommedag. Her utforskes de musikalske rytmene og strukturene som kan tolkes å finnes i disse kunstverkene, og trompetens uttrykk blir et verktøy for å illudere de dramatiske og mystiske elementene i menneskets eksistens og skjebne.
Verket avsluttes med den festlige og livlige sistesatsen, «Every Thing That Hath Breath». Med referanser til humoristiske og festlige uttrykk fra bibelske sangvers, gir denne satsen lytterne en følelse av jubel og feiring. Muhly fører lytteren gjennom en reise der trompetens klang fungerer som et samlingspunkt for livsglede og takknemlighet, og inspirerer lytteren til å kjenne seg igjen i det vakre i de enkle gledene i hverdagen.
Doom Painting er en utforskning av trompetens plass i vår kulturhistorie, hvor hver sats inviterer lytteren til å reflektere over de rike lagene av betydning som omgir dette eldgamle instrumentet. Gjennom de tre satsene oppfordrer Muhly oss til å oppleve både de rituelle og festlige aspektene ved trompetens historie, og inspirerer til å finne skjønnheten i de enkle gledene i livet.
Satser
Clarioun
Doom Painting
Every Thing That Hath Breath