− Haydn var den første som skrev for moderne trompet. I tidlig romantisk musikk fungerer trompetstemmen mest som en forsterkning av perkusjonen. Utover i romantikken ble det skrevet mer melodisk for instrumentet, og da er musikken morsommere å spille også.

Jonas Haltia

Trompetist Jonas Haltia kommer fra Karlstad i Sverige, og begynte sin musikalske løpebane med å spille i korps. En av instrumentets mest legendariske solister ble en viktig inspirasjon:

− Jeg hørte i unge år veldig mye på den franske trompetisten Maurice André, han var kilden til mitt trompetideal. Han hadde en utrolig fin tone og spilte briljant med fine attakker.

− Det var et enormt kick

Ved én anledning fikk han også møte sitt store forbilde:

− Den kvelden Danmark spilte i finalen og vant EM i fotball, hørte jeg på en konsert i Rotterdam der var solist. Jeg og noen andre musikere hadde fått orkesteret til å ta opp finalen på video, og vi fikk låne et rom til å se opptaket etterpå. Da kom han jevnlig innom for å få med seg så mye han kunne av kampen.

Jonas har vært ansatt i Oslo-Filharmonien siden 1990, og en av hans første konserter med orkesteret har brent seg fast i minnet:

− Det var første gangen jeg spilte Mahlers tredje symfoni, med Hans Vonk som dirigent, det må ha vært i 1990−91-sesongen. Det var et enormt kick, så fantastisk vakkert at nakkehårene reiste seg.

En annen dirigent som har gjort stort inntrykk er svenske Herbert Blomstedt:

− Blomstedts konserter er alltid fine, det er stas når han kommer, han har tenkt gjennom alt og er kompromissløs, og resultatet blir som oftest veldig bra.

Morsommere å spille musikk fra romantikken

Mye av Jonas’ favorittmusikk tilhører romantikken, og Anton Bruckner, Richard Strauss, Gustav Mahler og Jean Sibelius er komponister han setter ekstra stor pris på. Trompetens rolle i musikken er ikke uvesentlig:

− Haydn var den første som skrev for moderne trompet. I tidlig romantisk musikk fungerer trompetstemmen mest som en forsterkning av perkusjonen. Utover i romantikken ble det skrevet mer melodisk for instrumentet, og da er musikken morsommere å spille også.

Hans beste tips for en god konsertopplevelse er å forberede seg med en god natts søvn:

− Da er en uthvilt og slipper å sovne! Det er også en god ide å lytte gjennom musikken, sjekke verket og komponisten ­– det er bra å kjenne litt til bakgrunnen for musikken. Men det trengs ikke, men kan bare komme og kose seg!

Når Jonas ikke spiller, liker han å sykle, både på terrengsykkel og racersykkel.

− Jeg deltar også i en del sykkelløp i løpet av året, for eksempel Birken, Grenserittet og Enebakk rundt. Om vinteren liker jeg å gå på ski, om det er føre for det.

  • Ansatt: 1990
  • Født: 1966 i Karlstad, Sverige
  • Utdannelse: Studerte hos Bengt Eklund ved Musikkhøyskolen i Göteborg, James Watson og Maurice Murphy i London og Arnold Jacobs i Chicago.
  • Solistvirksomhet: Har vært på konsertturné i Norge og Sverige. Solistoppdrag ved offisielle anledninger som Kronprinsparets bryllup 2001 og prins Sverre Magnus’ dåp i 2006. Uroppførelse av Christophersens Sentimental Pebbles i 2004. Opptrer ofte i duo med organist Inger-Lise Ulsrud.
  • Innspillinger: Soloinnspillingen Pebbles (Simax 2007)
  • Annet: Medlem i Brassgruppen Norwegian Brass Expo. Ansatt som førsteamanuensis i trompet ved Norges Musikkhøgskole. Har gjesteundervist ved flere høgskoler og konservatorier både i Norge, Norden og i andre europeiske land. Ansatt som alt. solotrompetist i Norrköpings Symfoniorkester 1985−1990.Mottok Mariss Jansons-stipendiet 2004. Har gitt ut solo-CD-en Pebbles sammen med organist Inger-Lise Ulsrud.