Foto Rune Bendiksen

− Jeg synes nesten hver uke med konserter er en stor opplevelse. I tillegg til å bli inpirert av fantastiske opplevelser, er det selve musikken som er kjernen i gleden som musiker for meg.

Terje Viken

Slagverker Terje Viken var omgitt av musikk i oppveksten på Hadeland:

− Min bestefar og mine onkler spilte i korps, og onkel Jans lilletromme gjorde nok inntrykk på meg. Det var slik det begynte.

Så ble han kjent med sambygdingen Bjørn Seiersten, i dag solopaukist i Trondheim Symfoniorkester, og siden med slagverkeren Bjørn Rabben.

− Gjennom dem og flere andre ble jeg introdusert først for den klassiske og etter hvert for den nye musikken. Fra da av gikk det i Sjostakovitsj, Nordheim, Beethoven, John Williams med flere – og det var heller ingen vei tilbake. Det måtte bli sånn, at jeg ble musiker.

− Musikken er kjernen i gleden

Terje fikk sin musikkutdannelse ved Norges musikkhøgskole, og etter fire år i Bergen Filharmoniske Orkester ble han ansatt i Oslo-Filharmonien i 1996.

− Jeg synes nesten hver uke med konserter er en stor opplevelse. I tillegg til å bli inpirert av fantastiske opplevelser, er det selve musikken som er kjernen i gleden som musiker for meg.

Noen av konsertene med orkesteret skiller seg ut som ekstra minneverdige:

− Jeg må nevne turneen som residensorkester i Wien i 1997 med Mariss Jansons. Flere av konsertene med Jukka Pekka Saraste har også vært store opplevelser, som da vi spilte Schönbergs Pelleas & Melisande, og konsertene med Mahlers sjette symfoni. Da Esa-Pekka Salonen dirigerte Beethovens syvende symfoni og Vårofferet av Stravinskij er også et viktig minne.

− Fortsatt fascinert av pop og rock

Slagverkeren har vært solist både med Oslo-Filharmonien og andre orkestre flere ganger, og har også fått fremført sin egen musikk. Som lytter synes han hele den klassiske musikklitteraturen er «full av gull».

− Jeg oppdaget Sjostakovitsj tidlig, han er fortsatt en av dem jeg setter høyest, sammen med Mahler. Andre favoritter er Beethovens tredje symfoni, Richard Strauss’ Vier Letzte Lieder, Mahlers niende symfoni, Alban Bergs Sieben Frühe Lieder og mye, mye mer. I tillegg er jeg fortsatt fascinert av pop og rock, som jeg oppdaget tidlig. Av pop, rock og jazz vil jeg trekke fram Terje Rypdal, Sting og A-ha.

Terjes beste tips for å få en god konsertopplevelse, er å stille med åpne ører og åpen tanke, og fokusere helt og fullt på musikken.

Les mer på Terje Vikens hjemmeside: Terje Viken: percussionist and composer

  • Ansatt: 1996
  • Født: 1968 i Gjøvik, oppvokst på Hadeland.
  • Utdannelse: Studerte ved Norges musikkhøgskole.
  • Solistvirksomhet: Solistkonserter med Bergen Filharmoniske Orkester og Trondheim Symfoniorkester, med Oslo-Filharmonien: Uroppførelse av Kruses konserter for to slagverkere og orkester 1999, medsolist Christian M. Berg, også fremført i 2000. For øvrig aktiv som solist, kammermusiker og dirigent, bl.a. i Oslo-Filharmoniens kammermusikkserie.
  • Komponistvirksomhet: Har presentert egne verk på kammerkonsert i Ridehuset og på Hydros nyttårskonsert. Har tidligere skrevet bl.a. verket Glimpses for Ultimafestivalen og musikk for klarinett, vokalsolist og tape, slagverk og ensemble.
  • Annet: Ansatt i Bergen Filharmoniske Orkester 1992−1996.