Torbjørn Ottersen

Pauke Alt. solo

– Min første skjellsettende opplevelse med den store klassiske musikken var faktisk som sanger i skolekoret på musikklinja, da vi fikk være med i en oppsetning av Brahms' Requiem med den berømte dirigenten Arnulf Hegstad. Musikken til Brahms traff meg med voldsom kraft, og verket er fremdeles blant mine store favoritter.

Torbjørn Ottersen
  • Ansatt: 2006
  • Født: 1973 i Lier, Buskerud
  • Utdannelse: Studerte ved Østlandets Musikkonservatorium, Norges musikkhøgskole og Griegakademiet i Bergen, flere studieopphold i bl.a. Stockholm, London, Berlin og USA.
  • Annet: Ansatt i Bergen Filharmoniske Orkester 1998-2006. Medlem av samtidsensembelet Bit 20 i samme tidsrom. Har i perioder vært solopaukist i Kungliga Hovkapellet, Stockholm og Bern Symfoniorkester. Førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole, underviser på Toneheim folkehøgskole, fagleder for slagverk ved Valdres Sommersymfoni. Mottok Mariss Jansons-stipendet i 2007.

Det lå ikke i kortene fra barnsben av at det var musiker Torbjørn skulle bli, selv om han tidlig slo seg løs både på kjøkkengryter og pappesker, og etterhvert fikk plass i trommerekka i det lokale skolekorpset.

Men interessen for musikk vokste i takt med ferdighetene på instrumentet, og da han var 12 år fikk en lokal musiker ordnet med en spilletime med Filharmoniens daværende soloslagverker Per Erik Thorsen. Derfra gikk det slag i slag, bokstavelig talt. Han ble elev hos paukist i Operaorkesteret, Anders Rønningen, og begynte på musikklinja ved St. Hallvard videregående skole i Lier.

– Min første skjellsettende opplevelse med den store klassiske musikken var faktisk som sanger i skolekoret på musikklinja, da vi fikk være med i en oppsetning av Brahms' Requiem med den berømte dirigenten Arnulf Hegstad. Musikken til Brahms traff meg med voldsom kraft, og verket er fremdeles blant mine store favoritter.

Det var på denne tida Torbjørn forsto at han ville satse for fullt på musikk.

− Jeg var heldig og ble en del av et miljø der jeg kunne få inspirasjon og innsikt og utvikle meg som musiker. Og etter hvert ble det et mål for meg å kunne jobbe med musikk på heltid.

Senere bar det videre til studier ved Østlandets musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole, og tilslutt mastergrad ved Griegakademiet i Bergen.

− Fantastisk musikk for et lydhørt publikum

I 1998 fikk Torbjørn jobb i Bergen Filharmoniske Orkester, før han ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 2006.

− Det som gir meg størst glede som orkestermusiker, er å spille fantastisk musikk med strålende medmusikere, for et lydhørt og entusiastisk publikum.

Han har hatt mange flotte konsertopplevelser med orkesteret:

− Jeg vil trekke fram da vi spilte Brahms’ symfonier nr. 3 og 4 med Myung-whun Chung under Festspillene i Bergen, og Sibelius symfoni nr. 2 med Jukka-Pekka Saraste i Philharmonie i Berlin.

− La konserten bli en tilkobling, ikke en avkobling

Som tilhører i salen mener Torbjørn det viktigste er å komme med et åpent hjerte og sinn.

− Ikke forvent å skulle «forstå» alt, men still deg åpen for din egen personlige opplevelse. La konserten bli en tilkobling, ikke en avkobling.

Torbjørn er glad i mye forskjellig musikk, innen ulike sjangre, men de store symfonikerne står høyt i kurs:

− Så mange komponister og verk har sine unike kvaliteter … men jeg må få trekke fram symfoniene til Beethoven, Brahms, Mahler og Sibelius.

Han driver også mye med undervisning av unge musikerspirer, blant annet gjennom talentutviklingsprogrammet ved Norges musikkhøgskole og på Toneheim folkehøgskole.

Når Torbjørn ikke spiller, er han aller helst sammen med familien hjemme i Asker:

− Med to små barn på hjemmebane er det ikke vanskelig å få tida til å gå!