Tom Vissgren

Pauke Solo

− Det å bli musiker var vel egentlig ingen avgjørelse. Som hos så mange innenfor min kategori musikere, begynte det med trommesett, pop, rock og ikke minst jazz. Klassisk slagverk kom på banen først ved 18-årsalderen, og etter hvert ble det et helt naturlig veivalg.

Tom Vissgren
  • Ansatt: 2008
  • Født: 1958 i Oslo, oppvokst i Tønsberg.
  • Utdannelse: Studerte ved Norges musikkhøgskole i perioden 1979−1983 med lærerne Per Erik Thorsen, Knut Fjeldhøi og Alan Suttie. Studerte også hos Roland Kohloff (tidl. New York-filharmonien).
  • Solistvirksomhet: Solist med Oslo-Filharmonien og Bergen Filharmoniske Orkester, på festspill i Bergen og Elverum, Ultima-festivalen, Risør Kammermusikkfest, Oslo Kammermusikk Festival m.fl. Har urfremført bestillingsverk fra bl.a. Rolf Wallin, Terje Rypdal og Ketil Hvoslef.
  • Innspillinger: Wallin: Paukekonsert med Oslo-Filharmonien på albumet Boyl (Aurora), Spellemannprisen 1999. Jazz-innspillingen Cooly Horn med Jazzkvintett fra Bergen (ACR 1998).
  • Priser: Spellemannprisen 1999 for Boyl (se innspilinger).
  • Annet: Førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole. Solopaukist i Bergen Filharmoniske Orkester 1983−2008. Førsteamanuensis ved Griegakademiet i Bergen i samme periode.

Tom Vissgren ble født i Oslo og vokste opp i Tønsberg. Han slapp å tenke hardt og lenge over sitt yrkesvalg:

− Det å bli musiker var vel egentlig ingen avgjørelse. Som hos så mange innenfor min kategori musikere, begynte det med trommesett, pop, rock og ikke minst jazz. I en periode var jeg med på å drive jazzklubb i Tønsberg. Klassisk slagverk kom på banen først ved 18-årsalderen, og etter hvert ble det et helt naturlig veivalg.

Tom studerte siden ved Norges musikkhøgskole, og hentet samtidig avgjørende impulser under sine utenlandsopphold:

− En veldig avgjørende periode var da jeg studerte privat hos tidligere solo-paukist i New York-Filharmonien Roland Kohloff. Andre musikalske forbilder hadde også stor betydning; to som er vanskelige å komme utenom er trommisen Elvin Jones i John Coltrane Quartet og pianisten Emil Gilels.

Vil bringe kunnskap og erfaring videre

Tom har vært solist både med Oslo-Filharmonien og andre orkestre en rekke ganger. Etter 25 år som solopaukist i Bergen Filharmoniske Orkester og like lenge som lærer ved Grieg-akademiet, begynte han som solopaukist i Oslo-Filharmonien i 2008 og vendte samtidig tilbake til sitt eget studiested som lærer.

− Min største opplevelse med orkesteret så langt har vært å spiller Mahler og Sibelius, og ikke minst Schönbergs Pelleas og Melisande med Jukka-Pekka Saraste som dirigent. Den største gleden jeg har i mitt arbeid som musiker, må være erkjennelsen av å være tilknyttet et orkester som Oslo-Filharmonien, samt å bringe kunnskap og erfaring videre til mine studenter ved Norges musikkhøgskole.

Paukistens beste tips for å få en god konsertopplevelse er å være fordomsfri – i den grad det er mulig. Utenfor konsertsalen lytter han ofte på jazz, men setter også mer og mer pris på stillhet. Og når han ikke spiller, dyrker han sin interesse for film:

− Jeg har en solid samling med god årgangsfilm og kunstfilm.