− Jeg tror opplevelsen som ung musiker av å kunne frigjøre egen kreativitet og en egen musikalsk stemme gjennom å spille et instrument var en av de viktigste inspirasjonene til å velge en musikalsk vei videre.

David Friedemann Strunck

Oboist David Friedemann Strunck er oppvokst i Dortmund i Tyskland. Mulighetene til å uttrykke seg selv gjennom musikken var avgjørende for at han ble musiker:

− Jeg tror opplevelsen som ung musiker av å kunne frigjøre egen kreativitet og en egen musikalsk stemme gjennom å spille et instrument var en av de viktigste inspirasjonene til å velge en musikalsk vei videre.

Han studerte musikk i Detmold og Stuttgart og har opp gjennom årene latt seg inspirere av mange forbilder blant sine lærere, kolleger, dirigenter og musikere han har opplevd på podiet.

− Hvis jeg skal nevne én spesielt, er det nok min lærer fra studiene i Stuttgart, Ingo Goritzki. Han er et forbilde som musiker, menneske og pedagog.

David har blitt veldig glad i å undervise selv og har elever ved både høyskoleavdelingen og ved Unge Talenter ved Barratt Dues musikkinstitutt.

Etter studiene arbeidet han som solooboist i Bochum Symfoniorkester. Han har også vært solist med en rekke orkestre og er kunstnerisk leder for Oslo Kammerakademi.

− Det gir meg stor glede hvis jeg får til å synge med instrumentet mitt.

− Barokkmusikk har alltid talt sterkt til meg

I 2004 ble han ansatt som solooboist i Oslo-Filharmonien, og han slapp vente lenge på spennende utfordringer:

− Den største opplevelsen med orkesteret så langt har vært å fremføre Alpesymfonien av Richard Strauss i Musikverein i Wien høsten 2004. Jeg var nyansatt i orkestret og måtte hoppe inn for en syk kollega. Det var første gangen jeg spilte i verdens flotteste konsertsal, og det var min første Alpesymfoni, nesten uten prøve. André Previn var sjefdirigent den gangen.

Musikken som står hans hjerte aller nærmest ligger litt utenfor orkesterets kjernerepertoar:

− Vi spiller litt lite av denne musikken, men barokkmusikk har alltid talt sterkt til meg. Jeg har etter hvert blitt glad i all slags musikk, men jeg liker fortsatt å lete etter musikkens grunnleggende retoriske uttrykk. Det er noe som kommer spesielt tydelig frem i tidligmusikken.

I januar 2016 lanserer LAWO Classics en CD med Mozarts obokvartett og obokonserter av Ketil Hvoslef og Harald Sæverud med Oslo Filharmonien, dirigent Arvid Engegård og med David som solist.

David elsker norsk natur og går veldig gjerne på fjelltur – med og uten ski på beina.

  • Ansatt: 2004
  • Født: 1974 i Lippstadt, Tyskland
  • Utdannelse: Studerte hos Gernot Schmalfuss og Ingo Goritzki ved musikkhøyskolene i Detmold og Stuttgart.
  • Solistvirksomhet: Solist med Bochumer Symphoniker, Folkwang Kammerorchester, Sinfonietta Köln, Det Norske Kammerorkester. Solist og kammermusiker på Festspillene i Bergen, Trondheim Kammermusikkfestival, Risør Kammermusikkfest og Musikkfestuka i Bodø. Solistkonserter i Oslo-Filharmonien: Mozart, Messiaen, Martinu, Hvoslef.
  • Priser: Priser i blåserkonkurranser i Mannheim og Bayreuth i 1999 og i Mendelssohn Bartholdy-konkurransen i Berlin i 2002 med Cambini-kvintetten. Han mottok stipendier fra bl.a. Det tyske folks studiefond og Næringslivet i Westfalens talentfond.
  • Annet: Underviser ved Barratt Dues musikkinstitutt. Kunstnerisk leder for Oslo Kammerakademi. Tidligere solooboist i Bochumer Symphoniker, Tyskland.