Roman Reznik

Fagott Alt. solo

− Den største gleden jeg har i arbeidet som musiker, er å uttrykke gjennom lyd det som ikke hadde vært mulig å uttrykke gjennom ord.

Roman Reznik
  • Ansatt: 2009
  • Født: 1980 i Kharkow/Kharkiv, Ukraina
  • Utdannelse: Studerte ved Musikkskolen i Kharkow, hos Milan Turkovic ved Universitetet i Wien, Eckart Hübner ved Universitetet i Berlin og Sergio Azzolini ved Musikkhøyskolen i Basel.
  • Priser: Vinner av Interlochen-konkurransen i USA 1996. Vinner av konkurransen for unge treblåsere i Moskva i 1997. Finalist i Bayreuth-konkurransen for treblåsere i 2005. Stipend fra Villa Musica Mainz i 2006.
  • Orkestererfaring: Solofagottist i Wien Ungdomssymfoniorkester 1998−2000, fagottist i Singapore Symfoniorkester 2000−2004, Solofagottist i Gustav Mahler Ungdomsorkester 2004−2006, Solofagottist i Pacific Music Festival Japan 2006, gjestende solofagottist i München Kammerorkester, Mahler Chamber Orchestra, Göteborgs Symfoniker, Royal Stockholm Philharmonic, Stavanger Symfoniorkester 2008−2010; solofagottist i Norrköpings Symfoniorkester; fra 2009 alt. solofagottist i Oslo-Filharmonien.

Roman Reznik ble født og vokste opp i byen Kharkiv i Ukraina. Han ofret ikke en tanke på å bli musiker før han var elleve år gammel.

− På det tidspunktet jeg byttet fra cello, som jeg ikke likte særlig godt å spille, til fagott. Fra da av ble det mitt mål å bli profesjonell musiker.

Roman studerte musikk i Kharkiv, Wien, Berlin og Basel. I studietiden var han en periode solofagottist i Gustav Mahler Ungdomsorkester, med Claudio Abbado som dirigent. Han oppgir en annen legendarisk dirigent som sin største inspirasjonskilde:

− Størst innflytelse på meg som musiker er det nok dirigenten Carlos Kleiber som har hatt. Han regnes av mange som den beste dirigenten som noensinne har levd. En annen stor musiker jeg har lært mye av, er fagottisten Sergio Azzolini, læreren min i Basel. Jeg vurderer ham som en av de beste musikerne i vår tid.

− Lyden har en mye dypere mening

Han ble ansatt som alternerende solofagottist i Oslo-Filharmonien i 2009, og i 2012 debuterte han som solist med orkesteret. Hans største opplevelser med orkesteret så langt har vært konserter med dirigenter som Kirill Petrenko, Herbert Blomstedt og Kent Nagano.

− Den største gleden jeg har i arbeidet som musiker, er å uttrykke gjennom lyd det som ikke hadde vært mulig å uttrykke gjennom ord.

Barokkmusikk er det som ligger Romans hjerte aller nærmest, spesielt Vivaldi og Bach. Fagottisten tror de beste musikkopplevelsene kommer når fantasien også aktiveres hos lytteren:

− Alle lydene musikere produserer resulterer ikke ikke bare i lyd, men har en mye dypere mening, og ved å bruke fantasien kan en få enda større konsertopplevelser.

Når Roman ikke spiller, liker han å reise så mye som mulig.