Tove Halbakken Resell

2. Fiolin

− Det er fascinerende å legge merke til logistikken eller pasningene som foregår mellom de forskjellige instrumentgruppene når de overfører temaene til hverandre, og det dynamiske samspillet. Man kan la seg rive med av energien man kjenner når man sitter midt i lyden.

Tove Halbakken Resell
  • Ansatt: 1979
  • Født: 1953 i Elverum, oppvokst i Oslo
  • Utdannelse: Studerte ved Veitvet Musikkonservatorium i Oslo, fikk undervisning ved Østlandets Musikkonservatorium hos Kaare Sæther, videre studier hos Jennifer Wolf, Josef Grünfarb (Stockholm) og Camilla Wicks (San Fransisco).
  • Innspillinger: Med ensemblet Ælvesus: Til hverdag og fest/Så surr nå kjæring (1999).
  • Annet: Spiller tradisjonsmusikk fra Østerdalen, blant annet i ensemblet Ælvesus. Ansatt i Den Norske Operas Orkester 1976−1979.

Tove Halbakken Resell ble født i Elverum, vokste opp i Oslo og begynte etter hvert på Veitvet musikkskole.

− Som lærer fikk jeg Kaare Sæther, som også dirigerte Veitvet juniororkester − jeg forelsket meg i en gutt der, og da var motivasjonen sikret for en stund, forteller hun.

Tove fant også inspirasjon i familiens "platesamling".

− Vi hadde bare én klassisk plate hjemme, med Mendelssohns og Bruchs fiolinkonsert på hver sin side. Jeg var ikke så opptatt av fiolinsoloene, men tuttipartiene i orkestret spilte jeg om og om igjen som om det var den nyeste Beatles-låta.

Musikkgleden fikk næring gjennom utstrakt kontakt med en rekke ulike musikkmiljøer:

− Terje Tønnesen var medelev på Veitvet og et stort ideal, jeg var med i NRKs juniororkester med Herbert Bergene som dirigent, deltok på flere Nasol-kurs med Karsten Andersen og Leif Jørgensen og kammermusikkurs på Søgne og Sund, for å nevne noe.

Tove har også spilt folkemusikk parallelt med orkesterjobben, og på det området har Mina Sætre fra Sørskogbygda med sin sang og felespilleren Jan Wesenberg vært viktige inspirasjonskilder.

− Jeg oppdager stadig nye rariteter i hans musikk

Tove ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 1979, høydepunktene har vært mange, men trekker fram 23 år med Mariss Jansons som en viktig og opplevelsesrik tid. Hun har flere blant sine favorittkomponister:

− Jeg er veldig glad i Sibelius. Det originale tonespråket og "den finske molden" er så vakker at det gjør vondt, og jeg oppdager stadig nye rariteter i hans musikk. Brahms er en annen favoritt, spesielt symfoni nr. 1 og kammermusikken. Mahler er en mester i behandling av strykeklang, hans symfoni nr. 6 er for meg kanskje den største. Richard Strauss’ kjennskap til instrumentenes og stemmens muligheter for eksempel i Alpesymfonien og Rosenkavaleren er imponerende.

Hun anbefaler publikummere på jakt etter en stor konsertopplevelse å sitte så nær orkesteret som mulig, for å oppleve koordinasjonen mellom lyd og bevegelse:

− Det er fascinerende å legge merke til logistikken eller pasningene som foregår mellom de forskjellige instrumentgruppene når de overfører temaene til hverandre, og det dynamiske samspillet. Man kan la seg rive med av energien man kjenner når man sitter midt i lyden.

Tove Halbakken Resell har mange interesser å dyrke når hun ikke spiller:

− Jeg liker å skaffe meg sjeldne planter, lære meg de latinske navnene og forme hagen til et spennende sted å være. Jeg kan glede meg over hva malerkunsten har gitt verden og kose meg med lerret, pensler og farger. Eller lære meg italiensk, snekre, lese bok, drikke vin og ellers gjøre hva som helst som kan være inspirerende og morsomt.