Foto Rune Bendiksen

− Jeg kan plutselig bli grepet av en lykkefølelse når jeg ser rundt meg på kollegene mine, og tenker på at vi skaper musikk sammen her og nå. Den største gleden ved å være musiker er at jeg kan være med å gi andre en opplevelse som bringer dem utenfor seg selv.

Kristin Skjølaas

Fiolinist Kristin Skjølaas gikk på Barratt Due Musikkinstitutt fra hun var ni år gammel, og møtene med lærerne Stephan Barratt-Due senior og junior og Soon-Mi Chung ble helt avgjørende for at hun ble musiker.

− Det miljøet de har skapt på Barratt Due Musikkinstitutt tror jeg har blitt som et hjem for alle som har gått der, sier hun.

En annen svært viktig innflytelse kom fra hennes egen mor:

− I de årene det var avgjørende å øve, men hvor man ofte finner på andre ting, passet hun på at jeg fikk konsentrert meg, og at jeg fikk øvd hver dag. Jeg øvde i alle ferier, og fikk gode arbeidsrutiner jeg fortsatt nyter godt av.

− Det var en helt fantastisk opplevelse

I 1984 ble Ungdommens Strykemesterskap avholdt for aller første gang, og Kristin var eneste deltager i yngste klasse.

− Dette var jeg veldig stolt av! På finalekonserten i Aulaen bestemte jeg meg for å bli musiker. Jeg synes det var en helt fantastisk opplevelse å få spille i en slik vakker sal, med så mange mennesker som hørte på meg. Det fascinerte meg at jeg med fiolinen kunne få voksne mennesker til å være helt stille.

Hun studerte siden fire år ved Musikkhøgskolen i Lübeck hos professor Nora Chastain.

− Jeg måtte jobbe stenhardt med det tekniske, og hun var tøff på alle plan. Samtidig er jeg evig takknemlig for alt jeg lærte av henne, og for at hun orket å jobbe så hardt med meg. Og hun gjorde det klart for meg hvor vanskelig det er å få en jobb i et godt orkester.

− Den beste orkesterskolen jeg kunne gå i

Kristin ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 2005, men begynte å vikariere i orkesteret allerede i 1992.

− Dermed fikk jeg med meg mye av perioden med Mariss Jansons. Det var den beste orkesterskolen jeg kunne gå i. Det går ikke én time i orkesteret uten at jeg bruker det Mariss har lært meg.

Hvert år opplever hun en rekke uforglemmelige øyeblikk, både på prøver og konserter:

− Jeg kan plutselig bli grepet av en lykkefølelse når jeg ser rundt meg på kollegene mine, og tenker på at vi skaper musikk sammen her og nå. Den største gleden ved å være musiker er at jeg kan være med å gi andre en opplevelse som bringer dem utenfor seg selv.

Blant hennes mange musikalske favoritter er det særlig to komponister som skiller seg ut:

− For meg er det alltid noe ekstraordinært når vi spiller Mahlers symfonier. Han spiller på hele følelsesregisteret; han ville selv at hver symfoni skulle være som selve livet, og for meg er de det. Samtidig synes jeg Beethovens symfonier bare blir bedre og bedre for hver gang jeg får spille dem! Vi som spiller i orkester er så heldige at vi får leve i musikken, og det blir litt sånn at den musikken vi spiller akkurat nå, er den beste!

− Ikke tenk at noe er stygt eller pent

Kristins beste tips for å få en god konsertopplevelse er å komme med et åpent sinn og være åpen for nye klanger.

− Ikke tenk at noe er stygt eller pent. Prøv å oppleve musikken slik et barn ville gjort det; ta den innover deg og se hvor den vil bringe deg.

Samtidig tror hun det å ha kunnskap om komponistene og stykkene kan gi musikkopplevelsen en annen dimensjon:

− Det er alltid interessant å få kjennskap til dirigentens og komponistens ideer. Det kan åpne opp for egen kreativitet, og man kan høre musikken med en annen innstilling om man har forhåndskunnskap.

Når Kristin ikke spiller, liker hun best å være sammen med datteren og mannen sin.

  • Ansatt: 2005
  • Født: 1973
  • Utdannelse: Hos Soon-Mi Chung og Stephan Barratt-Due ved Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo og Nora Chastain ved Musikkhøyskolen i Lübeck.
  • Solistvirksomhet: Solistoppgaver med Bergen Filharmoniske Orkester og Stavanger Symfoniorkester.
  • Annet: Medlem av strykekvartetten Strings Unlimited se også www.stringsunlimited.com Har medvirket i en rekke plateinnspillinger og radio- og TV-produksjoner. Grunnla i 2000 Bærum private musikkskole. Fast intervjuer på Oslo-Filharmoniens youtube-kanal.