Foto Rune Bendiksen

− Det er fantastisk å kunne fortelle en historie eller en følelse gjennom musikken. Den er som et ekstra univers med et annet språk, med andre ord og utrykksmuligheter!

André Orvik

Fiolinist André Orvik vokste opp i Tønsberg og begynte tidlig med musikk.

­− Jeg sang i kor og spilte fiolin fra jeg var liten av, sier han. Det kom nokså naturlig i en usedvanlig musikalsk familie:

− Min far Magne Orvik var i mange år organist i Trefoldighetskirken. Min mor spilte cello og min søster obo. Min bestefar Rolf Karlsen var domorganist i Oslo og lærer på Musikkhøgskolen og min onkel Kjell Mørk Karlsen er organist og komponist. Den andre onkelen min, Harald Karlsen, var solofløytist i Stavanger Symfoniorkester i mange år, og jeg har flere søskenbarn som også er musikere! Både min bestefar, min onkel og min søster Anne Grethe Orvik har spilt i Filharmonien mange ganger.

Andrés nåværende konsertmesterkollega Terje Tønnesen var en av de som betydde mest på veien til å bli musiker:

− Jeg var elev hos ham fra tiårsalderen, og han ble senere også en inspirator og «læremester» for meg i Det Norske Kammerorkester. Andre som bidro mye til min utvikling var Leif Jørgensen, som var min lærer på Østlandske Musikkonservatorium, og ikke minst Camilla Wicks, som jeg studerte hos i fire år i Houston, Texas.

Musikken er som et ekstra univers

André ble ansatt i Oslo-Filharmonien i 1994 og ble 2. konsertmester i 2006. Han har vært solist både med sitt eget og andre orkestre flere ganger, og har deltatt på en rekke festivaler og et stort antall plateinnspillinger. Han finner stor glede i alle mulighetene han får til å uttrykke seg gjennom musikken:

− Jeg synes alltid det er fantastisk å spille de store verkene av Bruckner, Mahler, Strauss og så videre, men jeg er også veldig glad i å spille barokkmusikk, særlig de store pasjonsverkene av Bach. Det er fantastisk å kunne fortelle en historie eller en følelse gjennom musikken. Den er som et ekstra univers med et annet språk, med andre ord og utrykksmuligheter!

Hans beste tips for å få en bedre konsertopplevelse er å bli litt kjent med musikken:

− Jeg tror man får et større utbytte av konserten om man kjenner musikken litt på forhånd. Så en gjennomlytting på Spotify eller lignende er kanskje ikke så dumt?

  • Ansatt: 1994, fra 2006 i nåværende stilling
  • Født: 1967 i Mo i Rana, oppvokst i Tønsberg
  • Utdannelse: Utdannet i Norge hos lærerne Jon Brodal, Stephan Barratt-Due, Terje Tønnesen og Leif Jørgensen, og i USA hos Camilla Wicks.
  • Solistvirksomhet: Debuterte ni år gammel som solist og kammermusiker på turné for Rikskonsertene. Egen solistdebut i Oslo 1995. Solistkonserter med Oslo-Filharmonien: Bartok fiolinkonsert nummer 2, Svendsens romanse, Bach og Williams. Har også vært solist med følgende orkestere: Det norske Kammerorkester, Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkestret og Stavanger Symfoniorkester. Solist på TV og radio. Har holdt recital på Trollhaugen og deltatt på flere festivaler: Vestfold-festspillene, Bach-/Handel-festival, Oslo Kirkemusikkfestival, VossaJazz, Molde Jazzfestival, Jazzfest Wien og Rome Jazzfestival m.fl.
  • Innspillinger: Har deltatt på flere hundre plateinnspillinger i pop/rock/jazz sjangeren.
  • Instrument: Spiller på en Guarneri Del Giesu tidligere brukt og eid av Ole Bull.
  • Annet: Prosjektmusiker med Det Norske Kammerorkester. Medlem av strykekvartetten Oslo Session Strings sammen med Dorthe Dreier, Vegard Johnsen og Hans Josef Groh, som av og til opptrer som større strykerensemble.