Beethovens gledeshymne i Mahlers drakt

  1. Symfoni nr. 9 (Gustav Mahlers orkestrering)
  1. Vasily Petrenko dirigent
  2. Lise Davidsen sopran
  3. Tone Kummervold alt
  4. Daniel Frank tenor
  5. Callum Thorpe bass
  6. Oslo Filharmoniske Kor
  7. Øystein Fevang kordirigent

Symfoni nr. 9, Beethovens hyllest til det menneskelige fellesskapet, sprengte alle grenser for hva en symfoni kunne inneholde.

250 år etter komponistens fødsel gir det fremdeles frysninger når sangernes jublende gledeshymne bryter inn i orkesterveven og løfter finalesatsen til nye høyder. Ved denne konserten fremføres Gustav Mahlers omorkestrerte – og omdiskuterte – versjon av symfonien.

Konserten er Vasily Petrenkos siste som Oslo-Filharmoniens sjefdirigent etter syv fantastiske år.

Beethovens berømte ‘Ode til gleden’ står på programmet når sjefdirigent Vasily Petrenko tar med seg Oslo filharmoniske kor og solistkvartetten Lise Davidsen, Tone Kummervold, David Butt Philip og Callum Thorp i en av musikkhistoriens mest storslagne symfonier. Beethovens Symfoni nr. 9 sprengte alle grenser for hva en symfoni kunne inneholde, og 250 år etter komponistens fødsel, gir det fremdeles frysninger når sangernes jublende gledeshymne bryter inn i orkesterveven og løfter finalesatsen til nye høyder. Ved denne konserten fremføres Gustav Mahlers omorkestrerte – og omdiskuterte – versjon av symfonien.

Hoftheater, Wien, 7. mai 1824. Ludwig van Beethoven (1770-1827) stirrer rett framfor seg. Bare noen sekunder tidligere tonet siste tone ut i den aller første fremføringen av hans Symfoni nr. 9. Den fullstendig døve komponisten får etter hvert tegn fra en av solistene til å snu seg. Bak ham har publikum reist seg og klapper hemningsløst. Det Beethoven ikke hørte, men trolig visste, var at han nettopp hadde komponert ett av musikkhistoriens mest skjellsettende og største mesterverk. I Symfoni nr. 9 sprengte Beethoven alle ytre og indre grenser for hva en symfoni kunne inneholde og formidle. Bare varigheten på en drøy time var i seg selv langt utenfor de symfoniske konvensjonene. En annen viktig ytre ekspansjon var bruken av kor og sangsolister i sistesatsen. I begge henseende var Beethovens Symfoni nr. 9 et foregangsverk for flere av 1800-tallets største komponister.

Langt viktigere enn disse ytre ekspansjonene av symfonisjangeren var selve innholdet i Symfoni nr. 9. I dette verket nådde Beethoven kulminasjonen av sin utvikling av kompleks temabearbeiding – hør bare på de fugerte partiene i sistesats, av harmonisk eksperimentering – hør bare på den dissonante ’terrorfanfaren’ som åpner finalesatsen, og av musikalsk formutvidelse – hør bare hvordan alle satsene drar det tematiske lengre vekk fra utgangspunktet enn noen tidligere symfoni hadde gjort.

Symfonien åpner med strykernes fallende kvintintervaller i et tomt lydlandskap som snart eksploderer og dundrer ut det saftige hovedtemaet. Mange har hørt dette som verdens skapelse – selveste ’big bang’ manifestert i toner. Førstesatsen sparer ikke på noe og er full av Beethovens kraftfulle, komplekse og intense bearbeidinger av det musikalske materialet. Andresatsen er altså ingen langsom sats, men en forrykende og rytmisk drivende scherzo, der særlig paukenes solistiske rolle er nyskapende og bidrar med så vel kraft som humor i denne eksplosive satsen. I den lyriske og langsomme tredjesatsen er det som om Beethoven tar et skritt tilbake for å beundre sitt mesterverk. Satsen er pastoral i karakter, strukturelt enklere og inneholder noe av den mest yndige melodikken Beethoven noen gang skrev.

Finalen åpner med en av Beethovens mest dissonante og voldsomme akkorder i det Richard Wagner kalte ’terrorfanfaren’. Deretter følger en resitativisk, rapsodisk og oppstykket passasje der kaotiske tilbakeblikk fra tidligere i symfonien kastes om hverandre og rives i stykker av den musikalske sammenhengen. Her er Beethoven på høydepunktet av sin musikalske eksperimentering og på bristepunktet av hva samtiden kunne tåle. Etter hvert må episodene fra tidligere i symfonien vike for hovedtemaet i satsen – gledeshymnen, som først presenteres av dype strykere unisont, men som senere bretter seg ut i orkesteret og til slutt også får sin berømte tekst av Friedrich Schiller når koret synger ’Freude, schöner Götterfunken’. Satsen ender i storslagen triumf når hele det enorme apparatet av orkestermusikere, korister, sangsolister og dirigent – den desidert største besetningen Beethoven noen gang brukte i en symfoni – kommer sammen i den fenomenale avslutningen.

Like viktig som den musikalske innovasjonen var selve budskapet i Symfoni nr. 9. Med Schillers tekst og sin egen musikkstilistiske kulminasjon fant Beethoven endelig uttrykk for det humanistiske prosjektet som hadde gjennomsyret virksomheten hans fra første stund: Alle mennesker må komme sammen og leve i fred. Budskapet er enkelt, men formidlingen er noe av det mest formidable musikkverden har hørt og sett. Det er ikke uten grunn at akkurat denne symfonien er det eneste musikkverket som er innlemmet i UNESCOs liste over verdensarv. Beethovens intensjon var å forandre verden med sin musikk, og med Symfoni nr. 9 komponerte han et verk som transcenderte tid og sted, som fremdeles er like brennaktuell for lyttere verden over og med et budskap som fremdeles angår oss alle.

Ved denne konserten, fremføres Gustav Mahlers omorkestrerte versjon av Symfoni nr. 9. Som en orkestreringens mester og legendarisk dirigent, mente Mahler at Beethovens orkestrering måtte oppdateres i takt med at symfoniorkestrene og klangidealene endret seg. Mahler tilføyde ekstra horn og pauker og gjorde mange større og mindre endringer for å gjøre inntrykket av symfonien enda mer storslått og mektig. Selv om det er liten tvil om at Mahlers endringer gir verket enda mer kraft og pondus, har de likevel vært, og er fremdeles, omdiskuterte. Puristene mener Mahler tuklet for mye med Beethovens mesterverk mens tilhengerne mener det var fordelaktig og attpåtil helt nødvendig å forbedre Beethovens verk. 

(Tekst: Thomas Erma Møller; På bildet: Vasily Petrenko; Foto: CF Wesenberg)

Les mer

Billetter

  • Voksen: 190 - 490 kr
  • Honnør: 160 - 395 kr
  • Student: 120 - 245 kr
  • Barn: 120 kr
Kjøp billett

Konserten inngår i flg. abonnement:

Denne konserten spilles også: