Les om konsertsesongen 2017−2018

Slik ser neste sesong ut – i papirversjon.

− Et unikt program tilpasset orkesterets måte å spille på, sier kunstnerisk plansjef Alex Taylor i Oslo-Filharmonien om arbeidet med kommende sesong. Billettsalget er nå åpnet.

Russisk pangåpning for Oslo-Filharmonien, skriver Aftenposten om vår kommende sesong, og trekker blant annet frem konsertene med russiske komponister og satsingen på musikk av Richard Strauss i sitt intervju med sjefdirigent Vasily Petrenko.

Her kan du bla i konsertene neste sesong: Konsertkalender

Her kan du bla i sesongboka i pdf-format: Sesongprogram 2017−2018

Her kan du bla i sesongprogrammet i nettjenesten Issuu: Sesongprogram 2017−2018

Her kan du se programoversikten: Programoversikt 2017−2018

Har jobbet med sesongen i tre år

Oslo-Filharmoniens kunstneriske plansjef Alex Taylor holder trådene samlet når orkesterets konsertprogram skal planlegges. Arbeidet med hver enkelt sesong strekker seg over flere år:

− Vi begynte arbeidet på kommende sesong i 2014, sier Alex Taylor.

Han samarbeider tett om programmet med fire musikere fra orkesteret i Programrådet. Det er også flere aktører som påvirker hvordan sesongen utformes:

− De store utenlandsturneene planlegges først, i dialog med internasjonale agenter. Sjefdirigent Vasily Petrenkos uker med orkesteret planlegges også tidlig, gjerne to-tre år i forveien. Så har vi kontakt med gjestedirigenter vi gjerne vil invitere. Ingenting er tilfeldig, alt vi spiller er nøye gjennomtenkt i samråd med arrangører, dirigenter og solister. Kommende sesong er for eksempel Leif Ove Andsnes solistprofil både hos oss og New York-filharmonien, og konsertene er nøye koordinert med likt program og til dels samme dirigent begge steder.

Plansjefen og programrådet sørger for at helheten i programmet blir ivaretatt:

− Vi diskuterer programforslagene som kommer inn og passer på at det er balanse og bredde i programmet, ikke minst med tanke på ny musikk. Produsenter for utekonserter og andre spesielle arrangement er også involvert. Og to musikere i orkesteret har gjort en kjempejobb med å planlegge familiekonserter.

− Et stort puslespill

Alex Taylor legger ikke skjul på at det er en krevende oppgave å få alle faktorene i planleggingsprosessen til å passe sammen:

− Det er et stort puslespill! Oslo-Filharmonien er et internasjonalt orkester og en del av den internasjonale musikkbransjen, og må tilpasse oss det. Gjestedirigentene som kommer hit, gjester også andre store orkestre og har begrenset tid til å innstudere nytt repertoar. Likevel er dette et unikt program tilpasset orkesterets måte å spille på. Richard Strauss’ musikk passer for eksempel godt til den varme klangen i orkesteret som har blitt utviklet gjennom mange år. Og det blir en veldig variert sesong! Den begynner med konsert på Øyafestivalen sammen med spacerock-bandet Spiritualized, og senere kommer alt fra Händels Messias til nyskrevet norsk musikk.

Ny musikk fra inn- og utland står høyt på listen over det plansjefen gleder seg mest til selv:

− Jeg er pianist selv og gleder meg veldig til å oppleve Leif Ove Andsnes’ tre konserter. Jeg gleder meg også veldig til konserten med Kaija Saariahos musikk i mai. Hun er en av vårt tids viktigste og mest erfarne komponister for orkester. Det er en stor ære for oss å bli valgt til å spille inn hennes musikk på CD. Det kommer også spennende nye bestillingsverk fra blant andre Jan Erik Mikalsen og Eivind Buene. Jeg gleder meg også til konsertene med Alan Gilbert, avtroppende sjefdirigent i New York-filharmonien og Michael Tilson Thomas, mangeårig sjefdirigent i San Francisco Symfoniorkester.

Oslo-Filharmonien har ikke lenger én komponistprofil hver sesong, men bestiller nye verk fra flere:

− I stedet for å satse på én komponistprofil, prøver vi å slippe til flere komponister. Det gir en mer langsiktig utvikling av forholdet mellom komponist og orkester. Endringen kommer delvis etter tilbakemelding fra komponistene som var med på ordningen. Det er en stor belastning å skrive tre-fire nye verk på én sesong og levere på absolutt toppnivå. Vi har planer om å bestille mange flere verk framover mot 100-årsjubileet vårt i 2019−2020-sesongen.

− Mange kvinner som skriver utrolig bra musikk

Inkludert Saariaho-prosjektet (som ikke er oppført i sesongboka fordi det ikke var endelig avklart da boka gikk i trykken) står det musikk av fem kvinnelige komponister på programmet kommende sesong:

− På jublieumskonserten for Norsk Komponistforening spiller vi et stykke av Mai Sønstevold, en viktig skikkelse i norsk musikkliv. I desember kommer et fantastisk stykke av Karin Rehnqvist, Arktis Arktis!, som del av et program med fokus på de arktiske områdene. I mars blir det mer musikk av Lili Boulanger som vi spilte musikk av sist sesong, en perle av et orkesterstykke. Vi har også bestilt en ny julesang av Maja Linderoth, en veldig talentfull ung komponist og en kommende stjerne.

Tre kvinnelige dirigenter skal lede orkesteret, Dalia Stasevska, Nathalie Stutzmann og orkesterets egen konsertmester Elise Båtnes. Alex Taylor synes fremtiden ser svært lys ut for kvinner i klassisk musikk:

− Det er veldig mange kvinner der ute som skriver utrolig bra musikk, like bra som mennene. Vi prøver å stadig ha fokus på å presentere musikken deres for publikum. Opp gjennom historien har det dessverre ikke vært sånn, og derfor er det mangel på gode orkesterverk av kvinnelige komponister skrevet for 100 år siden eller lenger tilbake. Det er også stadig flere kvinnelige dirigenter som gjør store karrierer, og flere kvinnelige sjefdirigenter gjør det veldig bra. Så fremtiden ser veldig lys ut når det gjelder likestilling både av dirigenter og komponister.

Sesongvideo 2017−2018

Youtube: oslophil

En rask rundtur gjennom Oslo-Filharmoniens konsertsesong 2017−2018. Med Vasily Petrenko, Lise Davidsen, Leif Ove Andsnes og Sigurd Slåttebrekk.